Ekonomi

Mat som riktar sig till barn innehåller mycket socker

Dyrt, sött och fett. Matvaror som riktar sig till barn har blivit allt vanligare och trots att många produkter har blivit bättre är det fortfarande en bit kvar innan alla har bra näringsinnehåll. Det visar en undersökning som Konsumentföreningen Stockholm publicerar på måndagen.

Antalet livsmedelsprodukter som riktar sig till barn ökar kraftigt. Tar man bort varor som glass, godis, chips och läsk finns i dag 97 matvaror där barn är målgruppen, för fem år sedan fanns det 60 varor. Siffrorna kommer från Konsumentföreningen Stockholm som för femte gången sedan 2005 har granskat utbudet av matprodukter som vänder sig till barn.

– Det mest slående i årets undersökning är att antalet varor har ökat, att vi har hittat nya produkter som till exempel ägg i kartonger som kan användas som lego, men också att det har tillkommit ett lite nyttigare sortiment, säger Louise Ungerth, chef för miljö och hälsa på Konsument­föreningen Stockholm.

De vanligaste produkterna är fortfarande flingor, yoghurt, mjölkdrycker och kex. På senare tid har varor som fruktpuréer, smoothies, torkad frukt, ost, pizza och ägg börjat dyka upp.

Årets undersökning visar att näringsinnehållet inte har förbättrats så mycket sedan 2009. Sockerhalten i några flingsorter har minskat och det finns något mer fibrer och lite mindre salt i vissa varor.

Men generellt är fortfarande an­delen tillsatt socker i barn­produkter ganska hög. I exempelvis yoghurt kan den ligga på 8–9 procent, och de flesta yoghurtar som riktar sig till barn har högre fetthalt än vad Livsmedelsverket rekommenderar.

– Jag tycker inte att man ska tillsätta 8–9 procent socker i yoghurt, det är nästan lika mycket som i Coca-cola. Och jag förstår inte heller att yoghurten ska vara så fet när experter säger att man inte ska få i sig för mycket mättat fett, säger Louise Ungerth.

Enligt Livsmedelsverket får nästan alla barn i sig mer mättat fett än rekommenderat. Det beror på att vi i Sverige äter mycket mejeriprodukter och feta charkuterier, livsmedel som innehåller relativt mycket mättat fett. Vi är sämre på att äta olja, nötter och fet fisk som innehåller fleromättat fett. För mycket mättat fett kan leda till ökade blodfett­nivåer och öka risken för hjärtsjukdomar.

– Allt beror självklart på hur ofta man äter de här produkterna, men äter man dem varje dag är det onödigt, säger Louise Ungerth.

Konsumentföreningen har utsett några värstingar i undersökningen.

– Jag förstår inte att man gör flingor med så mycket socker i efter alla diskussioner om att för mycket socker leder till fetma, hål i tänderna och andra problem. Och jag förstår inte att handeln tar in sådana flingor, säger Louise Ungerth.

De varor som får högst betyg i undersökningen är Frax frukostflingor från Frebaco och Havrefras från Quaker Oats. Båda har låga mängder tillsatt socker och mycket fibrer.

De positiva nyheterna i årets undersökning är, enligt Louise Ungerth, att det har kommit en del nya produkter som fruktmos och fruktsmoothies, lite nyttigare varor utan tillsatser och som ofta är ekologiska.

– Man är mer ute på stan än tidigare och föräldrar kan köpa det här för att ha ett mellanmål som är nyttigare än godis och som man kan äta medan man är på väg någonstans, säger Louise Ungerth.

Andra trender som sticker ut är att märkningar som framhäver ”naturliga aromer” är vanliga liksom ”fri från” märkning, som till exempel Fri från syntetiska färgämnen, konserveringsmedel eller artificiella smakämnen. Och jämfört med tidigare säljs i dag färre varor med hjälp av leksaker eller samlarbilder i paketen.

När det gäller förpackningarna är det tecknade gulliga djur eller skojiga gubbar som ska locka till köp.

– Barnen tycker förpackningarna är kul och tjatar, och som förälder vill man göra barnen glada. Här tycker jag att branschen kan hjälpa föräldrarna, och se till att det är bra grejor i de roliga förpackningarna om varorna ska riktas till barn, säger Louise Ungerth.

Konsumentföreningen vill inte ha något nytt regelverk, men den anser att livsmedelsbranschen borde ta ansvar för att hålla en bra närings­standard på varor som marknadsförs till barn. Det skulle till exempel innebära mycket fibrer och fullkorn och låga mängder mättat fett, socker och salt.

Många av de varor som riktar sig till barn är dyrare än andra likvärdiga varor.

– Just flingorna är ofta dyrare än vanliga flingor utan roliga gubbar på paketet, medan yoghurten ligger på ungefär samma nivå som vanlig yoghurt, säger Louise Ungerth.

Att sälja en stor förpackning som innehåller flera små förpackningar har blivit vanligare och det är också ett sätt att höja priset. Ett exempel är Sun-Maids russin i miniaskar där kilopriset blir 199,60 kronor per kilo, samma russin i en 500 grams burk har ett kilopris på 69,60 kronor.

Värstingarna

Yoghurten Choco Drops från Milbona (Lidl står bakom märket), med godis i locket.
Honungspuffar och Choc’n Crisp tillverkade av Brüggen, är årets värstingflingor med 42,2 respektive 37,5 gram socker per 100 gram. De är tätt följda av Frosties Original och Coco Pops från Kellogg’s med 37 respektive 35 gram socker och Coops Honey Bees med 34 gram socker.
Bragos sifferkex från Göteborgskex innehåller 30 procent socker, vilket är mer än Bragokexet för vuxna som innehåller 22 procent.
Dennis hotdogs från Scan som innehåller 2,7 gram salt per 100 gram, vilket är långt mycket mer salt än vad liknande korvar brukar innehålla.

Bästa varorna

Frax frukostflingor från Frebaco och Havrefras från Quaker Oats. Båda innehåller jämförelsevis lite socker och mycket fibrer.

Så gick undersökningen till

Insamlingen av data har skett genom butiksbesök under perioden 7–11 juli 2014. Butiker som besökts är Ica, Ica Kvantum, Hemköp, Coop, Coop Daglivs, City Gross, Cajsa Warg, Lidl och Willys i Stockholmsområdet. Butikshyllorna studerades för att finna förpackningar och produkter som marknadsförs till barn. Produkter som godis, glass, läsk, chips och saft exkluderades.