Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Miljöministern kritisk till prissmällen för elbilar

Fortum och Statliga Vattenfall går från att ha bjudit på snabbladdning av elbilar till att debitera 90 kronor per full tank. Klimat- och miljöminister Åsa Romson (MP) är kritisk till prishöjningen. "Det är dålig tajming".

– Detta besked kommer i ett läge när elbilsförsäljningen står och stampar på en låg nivå, kommenterar Martin Prieto Beaulieu, presstalesman för Gröna Bilister, nyheten för Ny Teknik, som först skrev om nyheten.

Klimat- och Miljöminister Åsa Romson är inne på samma linje. Hon är kritisk till att eljättarna inför avgifter på snabbladdning i ett läge när elbilsförsäljningen har svårt att komma igång.

– Jag ser det som en ganska dålig tajming att gå in och diskutera höga priser på laddinfrastruktur. Vi står med en stampande elbilsförsäljning och det här är ett område som vi vill se genombrott på. En av de stora fördelarna är att bilarna är att bilarna, ja, är dyrare att köpa men att det hittills har varit väldigt billiga i drift. Det vore synd om det argumentet försvinner.

– Det är en olycklig diskussion tidsmässigt, säger hon.

I en intervju med TT igår sade Mattias Tingvall, affärsutvecklingsansvarig på Vattenfall i Norden, att den nya prisnivån är nödvändig.

– Om man ska ha ett pris i nivå med vad det kostar att ladda hemma, krävs stöd. Vårt pris är satt för att täcka våra kostnader och ge en rimlig marginal.

Åsa Romson undviker att ge ett rakt svar på om hon tycker att det är rimligt att Vattenfall söker marginaler, alltså tjänar pengar, på laddningen när regeringen vill att fler ska köra elbilar. Hon pekar däremot på fördelarna för bolaget att fortsätta locka nya kunder med hjälp av fortsatt gynsamma laddpriser.

– Jag kan konstatera att man hittills har använt snabbladdningsutbyggnaden som en positiv pr-faktor. Företaget är på väg in i den nya tid där elbolag är en proaktiv aktör för klimatomställning. Och jag kan konstatera att med den utvidgade marknaden för elbilar så är det en bra strategi att titta på hur man kan öka kundunderlaget, vilket i sig kan ge ökad avkastning tillbaka, säger Åsa Romson.

Kommer regeringen att påverka Vattenfall i den här frågan?

– Det är möjligt att det kommer komma en sådan diskussion i någon mening, det är ingenting som har förts hittills, säger hon.

Enligt Martin Prieto Beaulieu på Gröna Bilister kommer prisökningen innebära att det nu blir lika dyrt att köra på el som på bensin eller diesel. Det kan till och med bli tre gånger så dyrt beroende på laddare och bilmodell, menar han.

Argumentet får stöd av tidningen Vi Bilägare. De har en elbil från BMW som behöver laddas 50 minuter i en snabbladdare för att köras tio mil.

"Det blir en driftskostnad på 15 kronor per mil, eller ungefär dubbelt så mycket som en bensindriven bil i samma storleksklass. Att ladda motsvarande ström hemma kostar under 20 kronor", skriver Vi Bilägare.

Än så länge är det bara Fortum och Vattenfall som tar betalt för snabbladdning men Ny Teknik spekulerar i att de kommer är det bara en tidsfråga innan laddningen innebär en kostnad överallt. De hänvisar till Öresundskraft i Helsingborg som under året ska sätta upp 35 snabbladdare och inte hymlar med att det kommer att kosta att tanka hos dem.

– Personligen anser jag att det bara borde kosta hälften så mycket som Vattenfall och Fortum vill ha för snabbladdning, säger Örjan Hedblom, ansvarig utgivare för tidningen Elbilen i Sverige, till Ny Teknik.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.