Ekonomi

Miljövänlig elväg testas mellan Arlanda och Rosersberg

Ett strömförande spår i vägbanan förser fordonen på elvägen med energi.
Ett strömförande spår i vägbanan förser fordonen på elvägen med energi. Other: Foto: NCC

Trafikverket har gett fyra leverantörer i uppgift att ta fram förslag på hur framtidens elvägar skulle kunna se ut – vägar där fordon får energiförsörjning från ett strömspår i vägbanan.

DN har pratat med Björn Hugosson, trafikkonsult på WSP, ett teknikföretag som arbetar med ett av förslagen.

Vad är det för projekt?
– Vi håller just nu på att projektera en elväg mellan Arlanda och Rosersberg tillsammans med flera andra aktörer, däribland ett svenskt företag som heter Elways som är de som uppfunnit själva tekniken. Elvägen fungerar ungefär på samma sätt som en bilbana som barn leker med. Lastbilarna får sin ström genom ett litet spår i marken som är strömförande.

– Att vi valde sträckan mellan Rosersberg och Arlanda beror mycket på att det är en lagom trafikerad väg samt att Swedavia och Sigtuna kommun har visat ett stort intresse för miljötekniska lösningar. Man kan förstås tänka sig att E4:an kanske skulle vara bättre i och med att det finns ett större flöde av bilar där, men det kanske blir aktuellt i nästa steg.

Varför genomför ni det här projektet?
– Vi är en av fyra aktörer som har fått i uppdrag av Trafikverket att presentera en elvägslösning för lastbilar. Huvudskälet är så klart att minska oljeanvändandet. Vi vet att eldrift har många fördelar både när det gäller klimat, utsläpp och bullernivåer.

– På senare år har det börjat komma bra batteridrivna personbilar. Tyvärr finns det ingen liknande lösning som fungerar för lastbilar. Det skulle krävas alldeles för stor mängd batterier, vilket gör att fordonen helt enkelt skulle bli för tunga.

När kan Sverige få fler ”elvägar”?
– Om den tidsplan vi har just nu även fungerar för Trafikverket så är tanken att vi ska vara klara redan till nästa vinter, 2015–2016.