Ekonomi

Ministern: Ubers tjänst är olaglig

Infrastrukturminister Anna Johansson.
Infrastrukturminister Anna Johansson. Foto: TT

Infrastrukturminister Anna Johansson är mycket kritisk till taxiförmedlingstjänsten Uber. ”En tragedi” sammanfattar hon livet för de förare som DN på fredagen kunde berätta dömts för olaga taxitrafik.

– Det är väldigt beklagligt att enskilda personer får sina liv förstörda samtidigt som själva verksamheten förvrider hela marknaden och gör det svårt för seriösa aktörer att konkurrera på lika villkor, säger Anna Johansson till DN.

Foto: FANNI OLIN DAHL / TTFoto: TT

Uberpop är en tjänst där bilen beställs via datorn eller mobilen och resekostnaden blir som regel betydligt billigare än reguljär taxi. Föraren behöver inte ha vare sig taxilegitimation eller yrkestrafiktillstånd.

– Det här handlar ytterst om den svenska modellen, att med ordning och reda grundat i kollektivavtal betala skatter, avgifter och skäliga löner. Jag beklagar att många, inte minst från Moderaterna, har hyllat denna verksamhet som ett tecken på att marknaden fungerar när det faktiskt är helt tvärtom, säger Anna Johansson.

Läs mer: Uber tjänar pengar – förare får ta smällen

Moderaternas skattepolitiska talesperson, Niklas Wykman, säger att han välkomnar DN:s genomgång för att han ”har tagit upp frågan tidigare”. Närmare bestämt menar han det faktum att enskilda kommer i kläm ”eftersom det inte finns ett tydligt och användbart regelverk” för så kallad delningsekonomi.

– Tidigare har ingen varit riktigt intresserad av frågan, utan det har varit lite lättsammare ståndpunkter från olika håll i debatten. Men det här inskärper hur viktigt det är att regeringen och Skatteverket kommer framåt, kanske införa ett inkomstslag som är delningsekonomi så att de som har sådana intäkter kan göra rätt för sig. Lagstiftningen ska välkomna ny teknik och nya arbeten, så nu är det viktigt med ett skyndsamt agerande, säger Niklas Wykman.

Anna Johansson menar att både förare och passagerare utsätts för risker med Uberpops upplägg. Hon hänvisar till de uppgifter och exempel som presenteras i DN:s artikel, där tidigare Uberpopförare hamnat i rättsapparaten som nästan kategoriskt dömt dem till uppemot 70 dagsböter vilket försvårar det ytterligare för dem att ta sig in på arbetsmarknaden.

– De har ju inte kommit på arbetsmarknaden när de kört på det här sättet, de har i stället utnyttjats i ett system där de utestängts från den när de dömts. Om man tycker att det här är positivt så borde man acceptera svartarbete i andra branscher också, eller så tycker man en tjänst som säljs mot betalning ska beskattas, säger Anna Johansson.

Finns det något positivt med Uberpop?

– Det skulle vara den tekniska utvecklingen som förenklar för kunder, och om man sedan följer de lagar och regler som finns är det inga problem, men här bedriver man en verksamhet på felaktiga grunder, en olaglig sådan. Vi har inget emot samåkning, men det här handlar uppenbarligen om taxi där en person med bil kör en annan mot betalning.

Vilket ansvar har kunden?

– Alla har ett moraliskt ansvar att inte handla svarta tjänster och jag tror att de flesta som väljer den här verksamheten är medvetna om att det inte handlar om samåkning som företaget kallar det. Att kriminalisera kunden är en tänkbar utveckling, men det är inget jag funderat på, säger Anna Johansson.

Foto: Linda ForsellFoto: Linda Forsell

27 tidigare Uberpopförare har ställts inför rätta och 21 av dem har fällts, visar DN:s granskning. Samtliga tilltalade har invandrarbakgrund och de flesta är utländska medborgare vilket polisen tolkar som att Uber utnyttjar personer som inte är insatta i systemet och har svårt att få jobb.

– Det är en tragedi för de här människorna, att de inte förstått att det de gör är otillåtet. Samtidigt har alla ett ansvar för vad man ger sig in i, men det är också rimligt att den som står bakom tjänsten på något sätt kan hållas ansvarig. Där är rättsläget lite oklart och det är en del som den pågående taxiutredningen tittar på, säger Anna Johansson.

Fakta. Detta är Uber

Så funkar det:

  • Uber är en taxiliknande tjänst som låter kunderna beställa bilar med en app i mobilen.
  • Efter resan går betalningen i väg direkt via betalkort som har lagts in i appen. Uber behåller en andel och skickar resten vidare till föraren.
  • Även förarna använder en Uberapp, som använder gps för att registrera hur långa och snabba resorna är.
  • Uberpop är den billigaste tjänsten i Sverige. Uber tillhandahåller också bilar av taxistandard och lyxbilar.

Växer så det knakar:

  • Tjänsten lanserades i San Francisco 2011. Sedan dess har den expanderat i rasande tempo. I dag finns den i närmare 400 städer över hela världen.
  • När Uber i vintras tog in kapital från investerare siktade bolaget på den svindlande värderingen 63,5 miljarder dollar, motsvarande ungefär 565 miljarder kronor.
  • Företaget har stött på patrull i en rad länder, både i form av protester från traditionell taxi och myndighetsreglering. Bland annat har kritik riktas mot att förare saknar taxilicenser och mot otillräckliga försäkringar.
Fördjupning. Uber