Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Ministrar på DN Debatt: Vi vill sänka digitala momsen snarast

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Digitala tidningar och tidskrifter samt e-böcker och tidningssajter ska få sänkt moms, från 25 till 6 procent – när väl EU gett klartecken. Det lovar regeringen i en DN Debatt-artikel, undertecknad av finansminister Magdalena Andersson (S) och kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke (MP).

I artikeln heter det att läget för den svenska journalistiken i dag är ”ytterst allvarligt, inte minst för den lokala bevakningen utanför våra storstadsområden”. Undertecknarna pekar på, med hänvisning till uppgifter i Institutet för mediestudiers årsbok för 2016, att var tredje kommun saknar dagstidning och att 35 kommuner utan journalistisk bevakning kategoriseras som ”vita fläckar på mediekartan”.

Mellan 2004 och 2014 har var tredje lokalredaktion i Sverige lagts ned, och under de tre senaste åren har cirka 1.000 journalister tvingats lämna sitt yrke. Följden för ”de vita fläckarna” är, enligt Andersson och Bah Kuhnke, att ”andra intressen tar för sig”. De nämner sajter som sprider ”högerextrema och populistiska rykten, falsk information och hat”.

Artikelförfattarna menar att det är ”en märklig anomali” att medieföretagen betalar 6 procent i moms när en nyhet trycks på papper, medan momssatsen för samma nyhet publicerad i digital form är 25 procent. ”Bakom utvecklingen på mediemarknaden ligger en ekonomisk verklighet där intäkterna för den tryckta pressen sjunker drastiskt, samtidigt som de inte ersätts av intäkter i den digitala verkligheten”, skriver ministrarna.

I artikeln beskrivs den tidigare borgerliga regeringens mediepolitik som ”åtta års stiltje”, samtidigt som skribenterna konstaterar att de skilda momssatserna är ”en konsekvens av gällande EU-rätt”.

EU-kommissionen arbetar dock för att möjliggöra harmonisering – och det tillsammans med avskaffad reklamskatt, modifierat presstöd och ett 2016 infört digitalt utvecklingsstöd ger Andersson och Bah Kuhnke hopp om framsteg i frågan:

”Vi menar allvar med principen om att de fria, oberoende och granskande mediernas framtid är avgörande för en levande demokrati.”

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.