Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Minskad förlust för SAS

SAS går bättre än väntat, men det handlar mest om billigare bränsle. Och bolagets åtgärdsprogram haltar inför vårens avtalsrörelse, med förhöjd strejkrisk. På börsen sjunker SAS-aktien med över 3 procent.

SAS förlust i kvartalet som avslutades i januari minskade med drygt en halv miljard kronor, vilket var mer än väntat. Fler och nöjdare affärsresenärer och det åtgärdsprogram som inleddes i fjol bidrar, enligt vd Rickard Gustafson.

– Men som framgår tydligt är det också självklart så att ett stort bidrag till att resultatet har förbättrats är de sjunkande bränslepriserna, säger han.

Lägre bränslepriser bidrog med cirka 800 miljoner kronor under kvartalet, vilket kan jämföras med effekterna av åtgärdsprogrammet på 155 miljoner kronor.

Nya flyglinjer har gett mer trafik, fast i hårdare konkurrens. SAS så kallade kabinfaktor, som anger hur stor andel av flygplanens stolar som används av betalande passagerare, föll till 63 procent i februari.

– Vi har haft svårare att under den här säsongsmässigt svaga perioden fylla vår Go-kabin, det vill säga ekonomiresenärerna. Det där måste vi bli bättre och jobba hårt på framöver, säger Gustafson.

Samtidigt råder förhöjd strejkrisk, då nya avtal för stora grupper anställda ska komma på plats.

– Jag tror vi alla är fullt medvetna om att SAS måste fortsätta utvecklas och förändras och jobba med sin effektivitet för att klara sig i den konkurrens som råder i Europa i dag, säger SAS-chefen om avtalsrörelsen.

Han siktar på höjt tempo i bolagets åtgärdsprogram, som gav en miljard i besparingar förra räkenskapsåret och 155 miljoner i kvartalet som avslutades i januari.

– Vi är något efter vår egen tidsplan. Det sade vi redan i förra kvartalet. Men ambitionen och förmågan att nå 2,1 miljarder med full effekt 2017 har inte ändrats.

Det utlovas effektiviseringar, minskat fastighetsbestånd och teknisk utveckling av bland annat underhåll. Säsongsflexibilitet är ett ledord. Det ska bland annat uppnås genom att SAS gör sig av med 3 500 anställda när markverksamheten på alla stora nordiska flygplatser läggs ut på en eller flera externa bolag.

Någon tydlig vinstprognos för 2016 vill Gustafson inte ange. Han nöjer sig med att han säger sig räkna med ett positivt resultat för helåret.

– Mer specifik än så kan jag inte bli.