Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Mitt Bolån hotas av vite

Schibstedägda Mitt Bolån hotas av ett vite för vilseledande marknadsföring. Bolaget antyder felaktigt att även befintliga bolån omfattas av det kommande amorteringskravet, menar Konsumentverket.

Mediekoncernen Schibsted äger bolåneförmedlingen Mitt Bolån. Affärsidén är att bolåntagare ska få hjälp att hitta rätt bank genom Mitt Bolån.

I Aftonbladet har Mitt Bolån haft annonser med rubriken: Snart dags för amorteringskrav, Se över ditt bolån i dag!

Det är vilseledande menar Konsumentverket.

– Vi tycker att annonsen ger intryck av att befintliga bolån kommer att påverkas av amorteringskravet. Men det kommande kravet kommer inte att gälla befintliga bolån, eller om du bara flyttar lånet till en annan bank, säger Erik Fröcklin, jurist på Konsumentverket.

– Men det förklarar inte den här annonsen, tillägger han.

I annonsen står också: Vi tar snacket med banken. Det är en formulering som Konsumentverket vill ha förklarat.

– Det här ger intrycket av det sker en förhandling för kundens räkning, säger Fröcklin.

Han tillägger att Konsumentverket granskat flera låneförmedlare som just gett intrycket att de sköter en förhandling med bankerna för att på så sätt ge bästa villkor till kunderna. Just genom formuleringen ”snacket med banken”, kan kunden tro att det verkligen sker en förhandling mellan Mitt Bolån och banken och inte bara att förmedlingstjänsten skickar in en kreditansökan.

Konsumentverket hotar nu med ett förbudsföreläggande, vilket innebär att Mitt Bolån förbjuds från att använda de formuleringar som verket slagit ned på. Ett sådant föreläggande kopplas alltid till ett vite, ett slags böter om företaget upprepar förseelsen. Det är vanligt att ett vite ligger på mellan 500.000 och en miljon kronor.

Konsumentverket vill ha svar på sina frågor senast den 23 maj.

My Goland, jurist hos Schibsted Sverige konstaterar att det finns ett ärende hos Konsuemntverket, men att vare sig hon eller Mitt Bolån nåtts av verkets skrivelse.

– Mot denna bakgrund har jag inte möjlighet att kommentera ärendet, skriver hon i ett mejl till DN.

Mitt Bolån får betalat genom provisioner från den bank som kunden till slut väljer.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.