Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Mobilen blir plånbok i vår

Källa: Svensk Handel.
Källa: Svensk Handel. Grafik: Hillevi Duus
Fylla matkassen, dela på krognotan eller köpa grannens cykel och betala med mobilen är snart möjligt. Swedbank ligger just nu tillsammans med ett par detaljhandelskedjor i startgroparna för ett omfattande pilot­projekt. Start beräknas i vår.

Plånboken har snart tjänat ut. I stället tar den smarta mobilen över rollen. Carl Molinero, chef för mobila betalningar på Swedbank, arbetar just nu tillsammans med ett tiotal personer på banken med ett projekt, ”group mobile payment”.

Swedbanks ambition är att komma före konkurrenterna under våren, där mobilen blir ett alternativ när du som kund ska betala ute i butikerna.

– Alla pusselbitar är inte på plats än men före sommaren planerar vi att lansera den första större test­piloten för köp i butik där mobilen fungerar som plånbok, säger Carl Molinero.

Han vill inte avslöja med vilka kedjor Swedbank ska genomföra pilotprojektet men vad DN Ekonomi erfar handlar det om Ica och kanske även Axfood.

Genombrottet för de smarta mobilerna har öppnat dammluckorna. Genom Bankföreningen har bankerna gjort att det snart är möjligt för privatpersoner att föra över pengar via mobilen till varandras konton oberoende av bank i realtid.

Samtidigt slåss bankerna sins­emellan med mobiloperatörer och små uppstickare för att ta positioner på en marknad där mobilen tar över som den nya plånboken ute i handeln.

Telia, Tele2, Telenor och 3 har redan sjösatt ett gemensamt finansbolag, 4T, där konsumenterna kan skapa konton som kopplas till mobilnumret. Verksamheten drar i gång på allvar i sommar och satsningen ses som en direkt utmaning av storbankerna.

Kinnevikägda Seamless och Uppsalaföretaget Payair är andra uppstickare. SEB, Swedbank, Nordea och Handelsbanken å sin sida både samarbetar och tävlar om att bli först med att övertyga kunderna om förträffligheten med just deras mobila betaltjänster.

Johan Ragnevald, vd för 4T, räknar med att det först under nästa år ska bli möjligt för deras kunder att använda mobilen för att betala i vanliga affärer.

Och från handelns sida är intresset stort för ytterligare en betalningskanal. En undersökning gjord av Svensk Handel i början av året visar att sex av tio handlare vill ha lösningar som gör det möjligt att betala med mobilen i butikerna.

Organisationen sätter dock press på bankerna. Den vill inte minst säkra att kostnaderna för mobila betalningssatsningar inte blir för höga.

– Jag hoppas att bankerna lärt sig något av läxan från Cashkortet som de försökte trycka på oss för ett antal år sedan. Handeln har heller inget intresse av att behöva investera i nya dyra anläggningar efter chipterminalerna, säger Bengt Nilervall, betalningsansvarig på Svensk Handel.

I veckan har de som passerat Stockholms central haft möjligt att titta närmare på och testa framtidens detaljhandel. Flera kedjor och butiker med Ica i spetsen har erbjudit varor där kunderna med sin smartphone kunnat handla varor.

Christian Zanders är vd för företaget Jetshop som nu försöker väcka konsumenternas intresse för att handla och betala med sin mobiltelefon.

– Vi vill här på centralstationen visa hur enkelt och tryggt det kan vara att handla med mobilen medan man väntar till exempel på tåget, säger han.

Enligt Christian Zanders tyder mycket på att kunderna redan ligger steget före butiksnäringen. Ett tecken på det är en undersökning som företaget gjort av på 30.000 onlineköp i februari i år visar att utvecklingen just nu står och stampar.

– Köpen ökar inte som man kan förvänta sig och vi är övertygade om att kunderna vill göra mer än bara söka information om produkterna via sina mobiler, säger han.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.