Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Begagnade bilar glödheta

Volkswagen Golf är mycket populär på begagnatmarknaden.
Volkswagen Golf är mycket populär på begagnatmarknaden. Foto: Lasse Swärd

2013 blev ett starkt år för handeln med begagnade bilar. Totalt såldes närmare 1,2 miljoner bilar. Bästsäljare var Volvos familjekombi V70.

Nya modeller i all ära, men varje år säljs det fyrfaldigt fler begagnade bilar. Fjolåret blev det tredje året i rad med växande försäljning. Handeln mellan privatpersoner är överlägset störst, men den tappar i andelar.

– Försäljningen av begagnade bilar i MRF-handeln ökade med hela åtta procent i december och med fyra procent på helåret. Så hög försäljning på helåret har vi inte haft sedan 2007, säger Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig på Motorbranschens Riksförbund, som organiserar bilhandelsföretag och verkstäder.

MRF-handeln kan därmed se tillbaka på tre år av tillväxt. Men ­ökningen har inte riktigt hängt med marknaden som helhet. Det märks om man tittar på marknadsandelar. MRF-handeln har tappat drygt två procentenheter till 16,6. Men Johan Holmqvist ser ingen dramatik i det.

– Vi ser en uppgång för kategorierna ”övrig bilhandel” och ”privat bilhandel”, där det säljs en hel del äldre bilar. MRF-handeln har i ökad utsträckning valt att koncentrera sig på nyare bilar. Bakgrunden är att vi vill stå upp för våra åtaganden om varudeklaration, garantier och reklamationsrätten under tre år, säger han.

Intressant att notera är att den kraftiga tillväxten för handel på ­nätet inte verkar ha slagit igenom i någon större utsträckning på bilmarknaden. Åtminstone kan man inte se det i statistiken från MRF, Bil Sweden och analysföretaget Vroom. Undantaget är bilauktioner som exempelvis KVD håller och som ligger inom ”Övrig bilhandel”. Den kategorin har nu en marknadsandel på 11,4 procent, mot 8,4 år 2005.

Kategorin ”privatpersoner” däremot, där en betydande del av affärerna görs på Blocket och på andra säljsajter på nätet, ligger på i stort sett samma nivå som 2005 med 668 543 affärer i fjol. Eftersom marknaden som helhet har växt innebär det att kategorins andel av totalmarknaden fallit med en procentenhet till 56.

Vad som däremot är mycket tydligt enligt branschen är att kunderna är betydligt mer pålästa när de kommer till sin bilhandlare. De vet vad de vill ha, de vet vad just den begagnade bil de är intresserade av kostar på andra håll i landet.

– Det är mycket mindre spring i hallarna. Kunderna kommer väl förberedda, men internet gör också att återförsäljarna får mer kunskap om marknaden, så det verkar åt båda hållen, säger Johan Holmqvist.

Bilden stämmer väl med vad som förmedlas i olika undersökningar i Sverige och globalt, att kunderna använder nätet för att läsa på och förbereda köpet, men att de vill ha avsluta den hos sin lokala återförsäljare. Ett viktigt skäl för det är kommande behov av service och reparationer.

– Bilköp är en stor affär. Kunderna vill ha trygghet, säger han.
En av de större märkesoberoende återförsäljare som valt att stå utanför MRF är Bilcity med flera anläggningar i Stockholm.

– Vi varudeklarerar varje bil och ger garantier beroende på ålder och miltal. Vi sålde cirka 2 300 ­begagnade bilar i fjol och det var ungefär vad vi hade räknat med. Det blev ett bra år. I år har det börjat lite försiktigt, men så brukar det vara, säger inköparen och vice vd:n Daniel Leback.

Tio-i-toppBegagnade bästsäljare 2013


1    Volvo V70
2    VW Passat
3    VW Golf
4    Volvo V50
5    Audi A4
6    Saab 9-3
7    Audi A6
8    Ford Focus
9    Saab 9-5
10    Kia Ceed
Källa: MRF

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.