Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Bilen som slår allt vi tidigare kört

Grafik: Andreas Henebron
Rekord i snålhet. Ingen bil vi kört så långt har dragit så lite. Efter 250 mil är bensinförbrukningen bara 0,15 liter/mil i vår supermiljöbil.

Det är med viss förundran vi summerar den första etappen i långtestet av vår supermiljöbil Toyota Prius ladhybrid. 250 mil har vi avverkat, merparten i ryckig stadstrafik och med många kallstarter. Det är trafikmiljöer där hybridtekniken kommer bäst till sin rätt. Men vi har också ett 70-tal mil på motorvägar.

38 liter bensin har vi förbrukat. Det betyder att bilen dragit så lite som 0,15 liter per mil. (Den har också dragit 236 kWh el, mer om det längre fram).

För att få perspektiv på bensinförbrukningen har vi jämfört med två av våra tidigare tjänstebilar, Volvo V50 Flexifuel, som gick på etanolbränslet E85. Den drog i motsvarande körning uppemot 1,3 liter per mil. I uträkningen har vi räknat lite snällare, med 1,2 liter per mil. Det betyder att Volvon skulle ha förbrukat 300 liter E85, som innehåller 45 liter bensin. (E85 består av 15 procent bensin och 85 procent etanol.) Den andra bilen i jämförelsen är vanliga Prius hybrid, som vi i somras bytte mot supermiljöbilen. Hybriden drog cirka en halv liter per mil.

Laddhybriden är inte bara mer än dubbelt så bränslesnål som hybriden. Den är den första bil vi kört som ligger under den officiella deklarationen, som säger 0,21 liter/mil i blandad körning. (Alla andra bilar ligger i varierande grad över den officiella siffran.)

Förklaringen är att laddhybriden går på el de första två milen. Den ska klara upp till 2,5 mil, men så långt har vi inte lyckats komma. Men det gäller att köra lugnt, trycker du till för hårt på gasen väcker du bensinmotorn till liv för en kort stund. Det kan också hända när du slår på luftkonditioneringen om kupén är för kall eller varm. Man lär sig snabbt hur man ska köra för att komma så långt med el som möjligt.

Jag var först tveksam till den korta räckvidden med el. Men tre av fyra enkelresor med bil är under 2,5 mil, enligt Toyota. Åtminstone våra körvanor tycks bekräfta det. Det kan gå dagar i Stockholmstrafiken utan ett ljud från bensinmotorn. Jag har blivit oljeindustrins sämsta kund. Jag har bara tankat en enda gång sedan jag hämtade bilen den 27 juli. Med etanolbilen var jag stammis på macken.

För att rätt värdera energiåtgången måste vi också väga in den el vi gjort av med. Summeringen visar att vi kört upp 236 kWh (kilowattimmar) på 163,3 elektriska mil. Det betyder att bilen ”dragit” 1,44 kWh/mil i eldrift. I pengar betyder det cirka 1:50 kronor per mil, beroende på elavtal.

Jämför man förbrukningen av flytande bränsle med Volvon och den förra Priusen blir det rena utklassningen. Men för att det ska bli rättvist måste vi lägga ihop laddhybridens 38 liter bensin med elförbrukningen och omvandla energin i bensinen till kWh. Det ger en total energinota på 576 kWh.

Gör man motsvarande omräkning av energin i Volvons 300 liter etanol/bensin blir det 1 890 kWh. Den stora skillnaden visar vilken hög verkningsgrad det blir med eldrift. I en förbränningsmotor går stora delar av energin bort i värmeförluster. I detta exempel är laddhybriden drygt tre gånger så effektiv som Volvon. Jämfört med den vanliga Priusen är den dubbelt så bra.

Den höga andelen eldrift gör att vi hittills sparat in 74,9 liter bensin, värt 1 130 kronor.

Men frågan är om våra ultralåga värden står sig över tid. Vad händer i vinter när vi möter snö och kyla? Då får fläkten jobba hårdare får att hålla värmen i kupén, vinterdäcken möter ökat rullmotstånd på snöiga och slaskiga vägar. Det driver upp energiförbrukningen.

Och vad sker med litiumjon-batteriet på sikt? Alla som dagligen laddar sin mobiltelefon vet hur kapaciteten gradvis försämras. Toyota ger batterigaranti i fem år. Vad händer efter det? Ingen vet.

Men hittills har bilen överträffat våra förväntningar. Eldriften ger inte bara låga milkostnader. Kör du i tjänsten och får milersättning på 9:50 blir det ren vinst. Ju längre du kör, desto mer tjänar du.

För dig som privatperson blir kalkylen svårare att räkna hem om vi enbart ser till ekonomi. Visserligen får du 40 000 kronor av staten i premie, men då har du ändå ett påslag på 50 000 kronor till en vanlig Prius hybrid. Den drar cirka en halv liter per mil. Det betyder att du måste köra tusentals mil med laddhybriden för att tjäna in mellanskillnaden. Laddhybriden kostar 361 000 kronor (321 000 kr efter premien). Den vanliga Prius hybrid kostar 271 000 kronor.

För samhället och ytterst våra ansvariga politiker blir perspektivet ett annat. Laddhybriden ger inte bara extremt låg förbrukning, vilket pressar tillbaka oljeindustrin och ger kraftigt minskade utsläpp av växthusgaser, vilket klimatet så väl behöver. Laddhybriden tar också bort det störande motorbullret i våra känsliga stadsmiljöer. Ur den synpunkten representerar Prius en milstolpe i den tekniska utvecklingen.

Känslan av att dagligen sväva fram på Essingeleden med avstängd förbränningsmotor är svårslagen. När bensinmotorn går i gång återförs jag till verkligheten. Prius är en hybrid i ordets verkliga bemärkelse, en dubbelnatur med ena hjulparet i framtiden.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.