Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Bilen som Toyota inte vågar ersätta

Amsterdam. Toyota fräschar upp sin storsäljande småbil Yaris. Glöm dieselversionen – nu är det bara bensin som gäller. Och el!

En modellserie har i regel en livslängd på sex–sju år. I halvlek brukar det komma en större uppfräschning.

Toyota väljer en annan väg med Yaris. Efter den första uppdateringen 2014 kommer nu – ännu en uppdatering! En rejäl sådan med 900 nya delar för närmare 900 miljoner kronor.

Varför ändra på en vinnande formel, tycks Toyota ha resonerat. Yaris har sedan lanseringen 1999 sålts i över tre miljoner exemplar. Den svarar för 25 procent av försäljningen i Europa. Samma förhållande råder i Sverige.

– I normala fall sjunker försäljningen ju äldre en modell blir. Men inte för Yaris, den säljer bättre och bättre för varje år, säger Bengt Dalström, informationschef på Toyota Sverige.

Foto: Lasse SwärdDen uppfräschade modellen har förändrats på 900 punkter. Foto: Lasse Swärd

Yaris är en liten bil, strax under fyra meter på längden. Fronten har gjorts om. Den har fått en mer utmejslad grill med former inspirerade av en katamaran. Även bakpartiet är omgjort med en helt ny bakdörr.

Interiören har snyggats till. Nya lackfärger har tillkommit. Väljer du tvåtons lack, exempelvis blå färg med svart tak, får du matchande blåa inlägg i dörrar och instrumentpanel.

Säkerheten har ökat ett snäpp genom att baksätet nu har mer avancerade bälten med både försträckare och kraftbegränsare. Autobroms och filhållarassistent är standard.

I normala fall sjunker försäljningen ju äldre en modell blir. Men inte för Yaris, den säljer bättre och bättre för varje år.

När Toyota för några år sedan lanserade Yaris som hybrid var det många som undrade hur det skulle gå. Frågan var om de priskänsliga kunderna i småbilsklassen verkligen var beredda att betala extra för att kunna kör på el i korta sträckor och därmed spara lite på bränsle och utsläpp.

Svaret blev ett bredare ja än Toyota hade räknat med. I dag svarar hybriden för 60 procent av försäljningen i Sverige. För Europa som helhet är andelen 40 procent – och stigande. Toyota har nu sedan den första hybriden Prius lanserades 1997 sålt över tio miljoner hybrider.

Toyota Sverige väljer samtidigt att fasa ut Yaris med diesel. Skälet är att bensinhybriden blir lika snål till ungefär samma merkostnad. Dessutom är avgaserna inte lika besvärliga att rena.

Den nya hybriden har samma effekt och egenskaper som i den utgående versionen. Deklarationen säger 3,3 liter/100 km och 75 gram koldioxid per kilometer.

Det är långt under den gräns för straffskatt som gäller i det nya bonus–malus-systemet för fordonsskatt som börjar gälla den 1 juli 2018.

Den som nöjer sig med bensinversionen får en helt ny motor på 1,5 liter (cylindervolym) och 111 hästkrafter i effekt. Jämfört med föregångaren har den blivit tio procent starkare och tio procent bränslesnålare.

Grundpriset med den motorn och sexväxlad manuell växellåda är 144 900 kronor. Lägg till 11 000 kronor och du får automatväxellåda (Multidrive S). Hybriden kostar 169 900 kronor.

Är det värt 14.000 extra för att köra hybriden?

Bensinversionen har en deklarerad förbrukning på 5 liter/100 km med automat och 5,7 liter/100 km med manuell växling. Det blir också dyrare skatt i bonus–malus än för hybriden.

Körmässigt ger den nya bensinmotorn ett blandat intryck. Den går mjukt och den går snålt om man är försiktig, men vill man hänga med i svängarna kräver den höga varv. Och då stiger förbrukningen. Det känns som om nästan inget händer förrän nålen stiger uppemot 4.000 varv/minut. Då blir det också lite väl surrigt från motorrummet. Hybriden blir en mer harmonisk helhet.

För att se hur hybriden presterar i verklig trafik har Toyota gjort mätningar av tiotusentals testkörningar i Europa. De visar att förbränningsmotorn varit avstängd vid över 50 procent av körtiden och 37 procent av distansen.

Vår provkörning i trakterna kring Amsterdam gav liknande värden. Så fort man släpper gasen stannar bensinmotorn. Är man lätt på gasfoten kan man köra på el ett par kilometer. Vi gick i mål med en snittförbrukning på 4,4 liter/100 kilometer.

Foto: Lasse SwärdFörarmiljön är enkel och funktionell och Yaris är en bil som är lätt att trivas med. Foto: Lasse Swärd

Oavsett version är Yaris en bil som är lätt att trivas med. Komforten i framstolarna är utmärkt, även för långa personer. I baksätet är det trängre, men ändå godkänt för två, åtminstone för kortare sträckor.

De kompakta yttermåtten gör den till en idealisk storstadsbil där det blir allt trängre på gatorna.

Fakta. Toyota Yaris hybrid

Miljö

Koldioxidutsläpp: 75 gram/km.

Bensinförbrukning: 3,5 liter/100 km.

Miljöförmåner: Nej.

Ekonomi

Pris: 169 .900 kronor grundpris. Dyraste utförandet Executive, 199 900 kronor.

Årlig fordonsskatt: 360 kronor.

Servicekostnad 3 år/6 000 mil: Pris i Stockholm inklusive 6000 milsservice: 13304 kronor.

Driftskostnad 2 000 mil/år: 9 800 kronor.

Garantier: Nybil 3 år/10 000 mil, lack 3 år, rost 12 år, vagnskada 3 år, assistans 3 år, Hybridgaranti: 3 år.

Teknik

Motor: Fyra cylindrar, 1,5 liter, 73 hk, (100 hk i systemeffekt tillsammans med elmotorn), 111 Nm vid 3 600–4 000 varv/min (bensinmotor).

Drivning: Framhjulsdrift.

Växellåda: Steglös e-CVT.

Prestanda

Acceleration 0–100 km/tim: 11,2 sekunder.

Toppfart: 175 km/tim.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 395/170/151 cm.

Bagagevolym: 286 l.

Tjänstevikt: 1 165 kilo.

Max dragvikt: Hybriden får ej dra släp.

Betyg del för del
  • Ekonomi: 4
  • Miljöegenskaper: 4
  • Utseende/image: 4
  • Säkerhet: 4
  • Komfort: 4
  • Utrymme/last: 3
  • Köregenskaper: 3
  • Totalbetyg = 26 av 35
Plus och minus

Plus:

  • Förbrukning
  • Säkerhet
  • Smidig i stan

Minus:

  • Surrig på höga varv
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.