Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

De vill stoppa löjligt korta bilresor

Hälften av alla bilresor i Sverige är under fem kilometer. Så korta bilresor är löjliga enligt Umeås och Malmös definition. Där drivs nu kampanjer för att få folk att ta cykeln i stället för bilen när de ska åka kortare sträckor.

UMEÅ. Hälften av alla bilresor i Sverige är fem kilometer eller kortare, enligt Statens institut för kommunikationsanalys, Sika. I flera delar av landet pågår nu kampanjer för att minska antalet korta bilresor.


”What’s your löjligaste bilresa?” står det på ryggen på cyklisternas jackor. De kommer i rad på sina gröna cyklar längs gatorna i Björkarnas stad. Och de väcker en viss uppmärksamhet, speciellt när de stannar till och delar ut bullpåsar till bilister som just har parkerat.


– Många tar bilen av gammal vana. Vi vill få folk att tänka till: Gör de en smart grej när de tar bilen, eller är det egentligen en löjlig resa? säger Martin Svensson, Hållbart resande i Umeåregionen.


Att ta cykeln spar både på miljön och ger en bättre hälsa. Dessutom sparar man pengar på att cykla, påpekar Martin Svensson.


– Jag har fyra kilometer till jobbet och jag sparar tusen kronor per år på att ta cykeln i stället för bilen, säger han.
Umeå hämtade inspiration till sin kampanj från Malmö. Där driver man sedan tre år tillbaka cykelkampanjen Inga löjliga bilresor. Och den har gett resultat.


– De korta bilresorna i Malmö har gått ner från 50 till 40 procent, berättar Leif Jönsson, planerare på gatukontoret.


– Det här med löjliga bilresor har satt sig i folks minne. För det är ju löjligt att ta bilen när man bara ska en kort bit, fortsätter han.


I Malmö har flera mätningar gjorts för att undersöka vad som är det snabbaste sättet att ta sig fram i stan.


– Cykeln vinner alltid över bilen. Att cykla fem kilometer tar bara en kvart, tjugo minuter. Tar man bilen måste man även räkna in tiden det tar att köra ut ur garaget och att hitta en parkeringsplats när man kommit fram, säger Leif Jönsson.


Fler städer än Malmö och Umeå försöker förmå invånarna att resa mer klimatsmart, som exempelvis Lund och Linköping.
Och i Göteborg pågår just nu en cykelkampanj. Staden har under flera år jobbat mot både medborgarna och företagen för att förändra folks sätt att resa.


Men i Stockholm ligger man lågt med cykelkampanjer. Staden har heller ingen koll på hur korta resor stockholmarna gör med sina bilar. I stället mäter man resornas tid. I Stockholm är 62 procent av alla bilresor under 29 minuter.


– När stockholmare pratar om sina resor till jobbet så jämför man med hur lång tid det skulle ta att åka kommunalt. Man har ingen aning om hur långt avståndet är, säger Staffan Forsell, enhetschef på avdelningen för trafikplanering.


Det har gjorts mätningar över hur långt man kommer på 30 minuter från Centralen. I rusningstrafik vinner alltid cyklarna. Speciellt om man lägger till tiden det tar att hitta en parkering.


De senaste tio åren har antalet cyklister i stan ökat radikalt, berättar Staffan Forsell. Han tror att det beror på att mycket har gjorts för att förbättra infrastrukturen för cyklisterna, exempelvis med sammanhängande cykelbanor.


– Enligt vår erfarenhet är det arbetet mer värt än att driva kampanjer, säger Staffan Forsell.

”Bil till gymmet är

”Bil till gymmet är riktigt fånigt”

Exempel på löjliga bilresor, inskickat av invånare i Umeå och Malmö till kampanjernas hemsidor:

”En gång spelade vi fotboll, jag missade målet, tog bilen och hämtade bollen 50 meter bort.”

”Det måste vara när en kompis till mig körde bil till affären fast bilen är parkerad längre bort åt ena hållet än vad affären låg åt det andra!”

”Jag tar bilen till gymmet 400 meter bort för att ändå värma upp på träningscykel. Det är en riktigt löjlig bilresa.”

”När jag ska handla på min rast så tar jag bilen fast att det tar mig fem minuter att gå. Löjligt va…”

”Från hemmet till gymmet, det är Riktigt Löjligt.”

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.