Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Dubbat vinterdäck är säkrast

Välj efter behov, byt i tid och tänk på att gamla däck förlorar mycket av sina egenskaper - även om dubben sitter kvar.

Det finns inga planer på att förbjuda dubbade vinterdäck i Sverige. Utan dubben fungerar inte odubbat på våra vägar. Vägbanan blir för glatt av att däcken polerar vintervägen vid slirande starter och glidande vid inbromsningar.

I Södra Sverige är fördelningen 40 procent som kör dubbat och 60 procent odubbat. I Norra halvan av Sverige är fördelningen 80 procent dubbat och 20 procent odubbat.


Hur klarar man vinterdäcksfrågan bäst?


 - Ta god tid på dig när du väljer vinterdäck och se till dina behov.Sätt på vinterdäck i tid innan snön, råder Pontus Grönvall vid Däckbranschens informationsråd.


- Se till dina behov och var du bor. Tänk efter noga. Begagnade dubbdäck som varit med några år är överskattade på is. Dubben slits. Nya är bättre, anser Ruben Börjesson som gjort Teknikens Världs däcktest.

 
- Jag är tryggare med dubbade vinterdäck, konstaterar Hasse Britth, Motorföraren. Vis av erfarenheterna från däckstesternas bromsprov på blankis som var förödande för dubbfria däck.


- Utgå var du tror du ska köra mest vid val av däck. Bor du där du kan ställa bilen och åka kollektivt. Du måste vara mer alert vid körning med dubbfritt. Ishalka är farlig, säger Erik Rönnblom Vi Bilägare.


- Min egen grundinställning är dubbat. De ska finnas där när det blir farligt och isigt. Jag tar att dubbdäcken låter lite mer och andra olägenheteter för säkerheten, säger Robert Collin på Aftonbladet Bil.


Generellt anser han att man inte ska falla i farstun för billiga däck från konstiga länder. Och inte köpa dyra europeiska odubbade däck som inte är gjorda för Norden. Dubbat eller odubbat för nordiska förhållanden väljs efter vad man tror att man behöver.

Fotnot: Det finns igen lag som reglerar tillverkningen om vilka färdigheter och materialkvaliteter ett vinterdäck ska ha. Det avgör tillverkaren själv. Det räcker att denne säger att däcket är lämpat som vinterdäck.

Dubbat vinterdäck är säkrast

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.