Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Framtidens bil – utan ratt och pedaler

Peter Mertens, Audis utvecklingschef.
Peter Mertens, Audis utvecklingschef. Foto: Lasse Swärd

FRANKFURT. Här sitter Audis utvecklingschef Peter Mertens i framtidens bil. Den saknar ratt och pedaler. Bilen drivs av fyra elmotorer, en vid varje hjul, och den klarar all körning. Automatiskt.

Den kallas Aicon och är den kanske mest avancerade framtidsbil som Audi visat på en bilsalong.

En förarlös lyxlimo för toppchefer som ska resa bekvämt. Och långt – räckvidden anges till 70 mil.

Men det dröjer länge innan bilarna kan köra själva i alla situationer. Om vi någonsin når så långt. Tuffa vintrar med igensnöade vägar är bara ett hinder, olika lagar i olika länder ett annat.

På salongen visar Audi bilar med olika grad av autokörning.

Ett annat spår är elektrifiering.

– Nästa steg i batteriutvecklingen är solida batterier som har högre energitäthet, som ger oss bättre räckvidd och lägre vikt, ja bättre på alla sätt. Jag hoppas, utan att lova något, att vi får se sådana batterier om ungefär fem år, säger Peter Mertens, som tidigare var utvecklingschef på Volvo Cars.

Vilken potential ser du i dieseltekniken?

– Vi ska absolut hålla fast vid den. Vi ska fortsätta utveckla dieslar och och göra dem ännu effektivare.

Betyder det att ni kommer att fram en ny dieselfamilj när nuvarande dieselgeneration fasas ut? Volvo Cars ska inte göra det.

– Ja, det blir en ny familj dieslar efter den nuvarande. En dieselmotor med effektiv efterbehandling är en fantastisk förbränningsmotor. Bränslet har tio procent högre energiinnehåll (än bensin) och motorn släpper ut 20 procent mindre koldioxid.

– Men det behövs också effektivare bensinmotorer, mildhybriderd med 48 volt och vi får inte glömma gasbilar.

Hur viktigt är det för er som tillverkare att parallellt med att ni tar fram elbilar också bygger infrastruktur?

– Vi investerar häftigt i det, i såväl Europa spm USA och på andra marknader. Det är egentligen inget vi vill göra som tillverkare, men som vi ändå gör för att göra elbilar mer attraktiva och öka penetrationen. Läget är ungefär som när förbränningsmotorn uppfanns. Då fanns inga bensinstationer, säger Peter Mertens.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.