Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

30 kilometer bör vara bashastighet

Det var flera år sedan jag i DN föreslog att den generella bashastigheten i vår huvudstad borde vara maximalt 30 kilometer i timmen. Jag står för det än i dag. Därför är det välkommet att många kommuner vill slopa 50 kilometer i timmen i tätorter som SR:s Ekot rapporterat.

Jag håller på att övningsköra med två av mina barn. Den ena med bil den andra med motorcykel. Landsväg och motorväg går snabbare än gator i staden. Men. Trafikmiljön i staden är komplex. Därför gör vi många fler timmar där.

Det är många som rör sig samtidigt i staden. Många är oskyddade som gående, cyklister, mopedister och motorcyklister. Ett förbiseende, ett enkelt misstag från den som kör bil blir snabbt förödande för någon oskyddad.

Det svärs i bilar över gående och cyklister; jag säger till mina barn: tänk på att gående och cyklister inte behöver ha någon trafikutbildning över huvud taget. De bara gör som de tror att man ska i trafiken.

Jag är så gammal att jag fick trafikutbildning i skolan när jag var barn. Polisen kom till och med på besök och visade samt kontrollerade att cykeln var trafikduglig.

Sedan kom nya generationer… Trafikutbildning betraktades som ”bilistpropaganda”. Så därför har vi många i trafiken som inte kan något om regelverket - eller helt enkelt struntar i det.

Alltså måste vi ta det lugnare i trafiken i tätorterna.

Om nio av tio som blir påkörda i 50 kilometer i timmen avlider… vill man vara den tionde?

Det måste förstås att 50 kilometer i timmen är en hög hastighet i möte med oskyddade. Blir det så mycket bättre med 40 kilometer i timmen? Nej, men det är ett steg. Vi borde ha 30 kilometer i timmen av omsorg om de som inte skyddade av plåt.

Snart sänker sig mörkret över Stockholm. Det kommer finnas cyklister som inte förstår att gatubelysningen inte räcker till för att de ska synas. De kommer cykla utan egen belysning.

Om vi som kör bil då kör 30 kilometer i stället för 50 kilometer i timmen så finns det större möjlighet att vi då ändå ser de här kamikazecyklisterna.

Fast låt oss vara realister. Om det inte finns en dedikerad trafikpolis som ser till att de som bryter mot regelverket blir lagförda… så kan man ändra hur många hastighetsskyltar som helst.

Förändra trafikmiljön så att det är större risk för regelbrytare att bli fast - än chansen att de ska komma undan med att köra för fort!

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.