Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Phaeton kraschlandade

Volkswagen har tidigare gjort försök att ta sig snabbt från folk- till lyxbilstillverkare. Det gick inte.

Jag var på både första provkörningen av terrängbilarna Touareg och Porsche Cayenne 2002 och ansåg då att den förstnämnda kändes mer gedigen. Det var en försynt entré i den lyxiga terrängbilsklassen som skedde utan dramatik.

• Läs mer: Priset en hake för VW:s försök till premiumbil

Samma år lanserades finbilsmagplasket Phaeton; en stor, över fem meter lång lyxig sedan i miljonklassen. Vår provförare skrev om Phaeton med W12 och 420 hästkrafter: ”Bilen kan bli tidernas succé. Det största hotet är nog det egna varumärket.”

Och så blev det. Vi journalister körde och trivdes i Phaeton. Den hade bara tre fel: VW-märket fram, i ratten och bak. Av en förmodad årsförsäljning om 15 000 bilar nåddes inte ens en femtedel.

Kunderna var inte beredda att betala en miljon kronor för en bil med VW-märke. Även om design, köregenskaper och interiör uppskattades.

Nu är Phaeton nedlagd och i dess forna eleganta fabrik byggs numera elbilar.

Fakta. Volkswagen Phaeton

Bilmodellen byggdes 2002-2016. Under sin livstid uppdaterades den både 2007 och 2010.

Både bensin- och dieselmotorer erbjöds. Toppversioner hade en sexliters W12-motor alternativt en femliters V10-diesel.

Phaeton delade en del teknik med både Bentley Continental och Audi A8.

Längd över fem meter, vikt cirka 2,4 ton.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.