Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Det här gäller för nya fordonsskatten

Foto: Leif R Jansson/TT

Regeringens förslag till ny fordonsskatt med bonus-malus har väckt många frågor. DN:s motorreporter Lasse Swärd ger svar.

Den nya skatten införs från den 1 juli nästa år. I korthet får bilar med inga eller små utsläpp av koldioxid hög bonus. Bilar med höga utsläpp får höjd årlig fordonsskatt – ju mer bränsle bilen drar, desto högre blir skatten.

Blir alla nya bilar dyrare?
– Nej, det gäller bara nya bilar som registreras från och med 1 juli nästa år och som släpper ut över 95 gram koldioxid per kilometer.

Betyder det att elbilar och laddhybrider slipper den höjda skatten?
– Ja, de får bara en årlig grundskatt på 360 kronor. De får dessutom en bonus på mellan 10.000 och 60.000 kronor för att locka fler nybilsköpare att välja en sådan bil.

Hur betalas pengarna ut? Kan jag dra av bonusen när jag köper bilen?
– Pengarna betalas ut till köparen efter sex månader. Väntetiden är satt för att undvika spekulation med en typen av bilar.

Vad händer med gasbilar, etanolbilar och vätgasbilar?
– Gasbilar får 10.000 kronor i bonus. Nya etanolbilar säljs i ytterst små volymer, det finns bara en enda modell kvar. Den får ingen bonus, men slipper höjd fordonsskatt. Vätgasbilar räknas som elbilar och får högsta bonus, 60.000 kronor, precis som batteridrivna elbilar.

Förklara den höjda skatten igen, vad innebär den för dagens vanliga bilar?

– Ingenting för bilar som rullar i dag. De får samma skatt som i dag, även efter 1 juli nästa år. Höjningen drabbar nya bilar som registreras från och med 1 juli nästa år. De beskattas enligt följande: 82 kronor per gram som överstiger 95 gram. Det är en skärpning med 5 kronor från tidigare förslag. Nästa brytpunkt är 140 gram där skatten höjs till 107 kronor per gram. Om en bil släpper ut 150 gram blir det alltså en uträkning i två led, först 82 kronor och sedan 107 kronor.
Låter krångligt. Vad innebär det för en Volvo XC60, som är Sveriges mest sålda bil i dag?

– Dieselversionen D4 med 137 gram/km , som sannolikt är den version som säljer bäst, får skatten kraftigt höjd – 136 procent till 5.815 kronor.

Får den så hög skatt för evigt?
– Nej, efter tre år i trafik justeras skatten ned till samma nivå som gäller för dagens bilar. De beskattas med 22 kronor för varje gram över 111 gram. Det betyder att Volvon år fyra halkar ned till 2.458 kronor.

Laddhybrider, gasbilar och etanolbilar kan ju också tankas med bensin eller diesel. Då försvinner miljönyttan. Tar man sådana hänsyn i förslaget?

– Nej, precis som det som gäller i dag finns inga krav att redovisa på vilket bränsle man kör.

Hur är det med dieslar då? Det finns ju Svanenmärkt diesel med hög andel förnybar diesel från bland annat skogen. Det finns till och med pumpar med 100 procent grön diesel. Hur gynnas sådana bilar?

– Inte alls. De får samma skatt oavsett om dieseln är 100 procent fossil eller 100 procent förnybar.

Vad händer med dagens supermiljöbilspremie.
– Den försvinner och ersätts med det nya systemet.

Tar förslaget hänsyn till bilens vikt eller transportnytta?
– Nej, alla beskattas på samma sätt, genom utsläpp.

Kommer bonusen och den höjda skatten ta ut varandra?
– Nej, staten räknar med överskott.

Vilka blir effekterna? Kommer fler att köpa elbilar och laddhybrider på bekostnad av dagens typ av bilar som dominerar på topplistan?
– Ja, det är regeringens förhoppning, men den skriver samtidigt att effekterna är svårbedömda.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.