Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Micke har köpt samma motorcykel tre gånger

Micke Werkelin har köpt samma motorcykel tre gånger! Det är en så ovanlig hoj som en Cagiva 650 Alazzurra GT från 1986. Nu, efter det tredje köpet, är det för evigt.

– Barnen får ärva den, gammal kärlek rostar inte, säger han.

Varför köpa samma motorcykel en tredje gång?

– Jag tänkte att det skulle vara kul att få tillbaka den; att få ett projekt arbeta med igen... Det är mycket för att få pyssla och rå om den.

Han spårade den till Grillby. Ägaren, en 78-årig man, ville inledningsvis inte sälja. Men efter några månader ringde han och bad om ett bud och det blev affär.

– Den var jättefin, i samma skick som jag sålde den 2001.

Han upptäckte att samma däck, 20 år gamla, satt kvar på hojen. Utöver dessa har han nu själv bytt olja, kamrem, lager, broms- och kopplingsvätska samt batteri. På tur står byte av framgaffel och reda ut och ordna kablaget till den nya instrumenteringen.

– Jag tror motorn är oöppnad, säger han.

Första gången han köpte motorcykeln 1987 hade han nämnt för en tjej han kände att han var på jakt efter en sådan motorcykel. Hon visade honom en annons i Gula tidningen varefter färden inleddes till Hudiksvall och inköp av en Cagiva 650 Alazzurra GT med 194 mil på mätaren. Sedan tror han att det blev 5 000 mil både i Sverige och i utlandet.

Nu är ambitionen försiktigare.

– Det blir nog inga fler Italienturer.

Redan 1988, då han blev lockoutad i konflikten mellan Sif och Verkstadsföreningen byggde han om motorcykeln. Nu ska allt arbete göras i mån av tid och lust.

– Det går ju att åka på, ler han.

Han berömmer den exceptionellt fina motorgången, "silkesmjuk" och att den rullar nästan vibrationsfritt.

Micke Werkelin är en varm vän av italienskt.

– Italiensk design är alltid intressant. Även om den inte alltid blir bra.

Den var jättefin, i samma skick som jag sålde den 2001.

Micke Werkelin började läsa Mc-nytt redan som åttaåring. När han var tolv år såg han en vacker, grön Ducati 750 på bilder i tidningen. Där väcktes kärleken till märket.

Han anser att hans motorcykel är en Ducati fast det ursprungligen stått Cagiva på tanken, som han bytt till en som liknar race Ducati Pantah från tidigt 80-tal samt också rymmer några liter till.

Han berättar att Cagiva köpte Ducati 1985 och använde deras Pantahmodell till att göra Cagiva 650 Alazzurra.

– Den byggdes i Ducatis fabrik i Bologna. Det står Pantah på motorn.

– Tank, kåpa och sadel är annorlunda än Pantah, berättar han.

Men 1991 sålde han den första gången. För att köpa en Bimota DB 1; vilket aldrig blev av.

Efter sju år, 1998, spårade han åter upp sin Cagiva-Ducati. Men 2001 tröttnade han och sålde igen.

Som en av de första medlemmarna i Svenska Ducatiklubben när den grundades och med tiden dess ordförande väckte det munterhet att han körde Cagivan.

– Ducatin som jag kallar den.


Läs fler motorartiklar här

Cagiva 650 Alazzurra GT

Motor: luftkyld, två cylindrar (V-twin), 650 kubikcentimeter, 55 hästkrafter vid 8 500 varv/min.

Växellåda: fem växlar.

Tank: 18 liter.

Körklar vikt: 205 kilo.

Toppfart: 176 km/tim.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.