Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Nya sajter jämför privatleasing

Marknaden för privatleasing av nya bilar växer snabbt. Erbjudandena är många och svårvärderade. Flera sajter vill därför hjälpa kunderna jämföra och välja.

I år kan det handla om 50.000-60.000 nya långtidshyrda bilar. Det har utvecklats ett slags standardkontrakt som löper under tre år och tillåter 1.500 mils körning per år. Mil utöver detta kostar extra pengar.

Men det finns mycket att tänka på innan leasingkontraktet skrivs under.

Jag börjar med att söka billiga privatleasingobjekt på sajterna. Hos Billigast leasing hittar jag en Fiat 500 för 1.499 kronor i månaden. Men redan när jag klickat mig vidare till bilhandlaren så kostar den 1.599 kronor. Vad ryms då i hyrpriset? Endast själva bilen. Vinterhjul kostar 150 kronor i månaden, hjulskifte/däckhotell 150, service 200, försäkring 270; totalt 2.369 kronor. Hmmm.

Hos Jämför leasing finner jag en Skoda Fabia 1,2 för 1.695; då ingår service.

Hos Biloffert hittar jag en Seat Ibiza 1,2 för 1.784 kronor. Då ingår service och vinterhjul.

Så där kan man hålla på att leta tills det dyker upp ett kampanjerbjudande som ser nog lockande ut.

Filip Samuelsson är grundare av Biloffert. Han har ett förflutet som bilsäljare hos Volkswagen och Seat.

– Det är svårt för kunderna att jämföra, säger han och utvecklar resonemanget kring starten av Biloffert:

– Hur kan vi göra det enklare för kunderna?

Visionen är att sajten ska bli en samlingsplats för leasing. Tjänsten är gratis för konsumenten och intäkterna skall i framtiden ska komma från bilhandlarna. Han vill också utbilda de som är nyfikna på privatleasing och ännu inte prövat. Och han ställer krav:

– Kunderna måste ta sitt ansvar och läsa på och ställa frågor och inse att det är ett stort ansvar att skriva på ett leasingkontrakt.

Det finns knepigheter om man inte är påläst. Han tror den största källan till konflikter blir när bilarna ska lämnas tillbaka efter tre år. De ska då ha ett "normalt slitage". Men det finns ingen branschstandard för vad det är, konstaterar han.

En annan fråga att tänka på före kontraktsskrivning är om man verkligen vet hur livet blir tre år framöver? Det är dyrt att gå ur kontraktet i förtid.

Filip Samuelsson hävdar att en av lösningarna är en matchningstjänst där leasingkontrakt med ett eller ett par år kvar kan övertas av någon annan. Men det kräver så klart kreditkontroll och leasinggivarens godkännande.

Men privatleasingens stora fördel är han tydlig med:

– Du vet vad du betalar för och behöver inte oroa dig för andrahandsvärdet.

Om service, försäkring och vinterhjul ingår så är det bara tuta, köra och betala månadsavgiften. När det är dags att lämna tillbaka bilen efter tre år så behöver man heller inte bekymra sig om vad det blir för inbytesvärde.

Fakta. Privatleasingsajternas egna ord om verksamheten.

"Idén BilligastLeasing kom upp när vi insåg hur svårt det var att hitta och jämföra olika leasingavtal. Därför har vi nu skapat denna tjänst så du kan jämföra olika återförsäljare, bilmärken samt bilmodeller. Vårt syfte är att göra en så lätt och användarvänlig hemsida som möjligt där du som kund enkelt hittar det du söker inom några sekunder."

"Biloffert.se är en opartisk jämförelsesajt där du som kund står i fokus hela vägen. Vårt mål är du skall på ett enkelt och tydligt sätt få en överblick i vad det finns för erbjudanden att välja på och vad som skiljer dem åt det vill säga jämföra dem mot varandra."

"På Jämförleasing.se får du som blivande bilägare möjligheten att jämföra bilmodeller, bilhandlare och priser inför ditt val av bil. Med vår tekniska plattform kan du själv anpassa, sortera och jämföra olika alternativ."

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.