Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Ökad efterfrågan på delad bil

Allt fler inser hur enkelt och effektivt det är att använda hyrbilar, bilpoolsbilar eller bildelningsbilar. Det är en växande efterfrågan.

För nästan ett år sedan intervjuade vi Fredrik Ellsäter, vd för bildelningsföretaget Drive now (ägs av BMW och Sixt), sedan konkurrenten Car2go (Daimler) gett upp verksamheten i Stockholm. Nu, med 25.000 användare, är han fortfarande optimistisk:

– Det går bra för oss.

I september är det dags för den årliga europeiska Trafikantveckan (se faktaruta här ovan) och i den är bildelning ett inslag.

Drive now finns nu i 13 europeiska städer, men varför inte i fler svenska städer?

– Göteborg och Malmö skulle kunna vara tänkbara, svarar han och förklarar att önskan är att bildelningsalternativet blir lika självklart som taxi.

Drive nows 300 bilar (varav 30 elbilar) har inga fasta parkeringsplatser som exempelvis bildelningsföretaget Sunfleet (Hertz Sverige) utan kan tas av medlemmar med app eller plastkort där de står och lämnas där det finns tillåten gatuparkering (Drive now betalar p-avgiften). Medlem kan den bli som är fyllda 21 år och har haft körkort i ett år.

Ännu är inte verksamheten i Stockholm lönsam.

– Huvuddelen av mina dagar går åt till att få till en beteendeändring, berättar Fredrik Ellsäter.

Det innebär att man ska se bildelning som en förlängning av kollektivtrafiken och att få till ett ”spontant korttidsnyttjande” när det behövs biltransport. För det krävs att de med körkort ser bildelningsbilen som ett användbart alternativ.

Vad är största hindret för att få folk att prova bildelning?

– Parkeringen! Man är orolig för var man kan hitta parkering.

Önskelistan till Stockholm är därför att bildelningsbilar ska gynnas med bättre parkeringsvillkor och med fler laddplatser. Han jämför med Köpenhamn, där det finns 700 laddplatser – i Stockholm planeras för 500 till år 2020.

Fredrik Ellsäter understryker att cirka 5.000 personer i Stockholm har prövat på att köra elbil genom Drive now. I Europa har företaget snart en miljon användare. Drive now räknar med att en bildelningsbil ersätter tre andra bilar.

Sunfleet ser också ett stegrat intresse för sina biltjänster.

– Utvecklingen tar hela tiden stormsteg framåt. Vi växer med 20–25 procent varje år. I dag har vi cirka 1 300 bilar på 50 orter i Sverige. Vi har cirka 65.000 kunder, säger Sandra Ryberg, marknadschef hos Sunfleet.

Move about är specialiserat på ”hållbar mobilitet”. Företaget, som har en spridd ägarbild, har cirka 150 bilar på ett 20-tal orter.

– Vi försöker lösa saker på ett hållbart sätt, säger Ulf Jakobsson, marknadschef hos Move about.

Det innebär att lösningen för allmänheten stavas elbilar av olika fabrikat.

Vilka är konkurrenterna?

– Vi har inga direkt.

Han ser ljust på utvecklingen.

Branschorganisationen Biluthyrarna Sverige ser också en kraftig utveckling. I fjol hade de närmare 37.000 bilar (2015: 34.000).

– Vi ser en fortsatt god utveckling 2017, säger Anders Trollsås, generalsekreterare hos Biluthyrarna Sverige som förväntar sig en kraftfull uppgång framöver.

Fakta.

Europeiska Trafikantveckan är ett initiativ för att främja hållbara resor och transporter. Den äger rum den 16–22 september 2017. Det kan handla om kollektivtrafik, gång och cykling, men också om resfria möten, samåkning, bilpooler, sparsam körning och trafikplanering för attraktiva tätorter.

Förra året deltog 90 svenska kommuner. Totalt medverkade 2 427 kommuner och städer i 51 länder tillsammans med regioner, företag och ideella organisationer år 2016.

Källa: Trafikverket

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.