Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Så enkelt fixar du trådlöst i din gamla kärra

Wifi i bilen, i min gamla bil. Tanken var tilltalande, att kunna koppla upp sig, och flera andra, i ett fordon som såg dagens ljus år 2000.

Vår testperiod med en ny tjänst från Telia ändade med goda erfarenheter, men också med en känsla av informationsstress.

Intrycken är vitt skilda: det första praktiskt, det andra småfilosofiskt. Det är ändå det praktiska som gjorde att jag kom att trivas med den nya tjänsten Sense, utvecklad av Telia.

Den består av en dosa som kopplas till bilens diagnosuttag (OBD-kontakten) och en app i din mobil. När man sätter sig i bilen upptäcker telefonen snart wifi-nätverket.

Just wifi kom vi att uppskatta mest, att på plats i bilen kunna gå in och surfa på nätet, kanske kolla en butiks öppettider eller lägga in den där räkningen som plötsligt gjorde sig påmind.

Att sedan en så gammal bil som vår Honda HR-V av årsmodell 2000 kvalade in var bonus i sammanhanget, då Telia anger att en sådan trotjänare borde ha sagt ifrån – gränsen (som alltså kan vara flytande, beroende på diagnosuttaget) går vid årsmodell 2001 för bensindrivna fordon.

Läs mer: ”Vi jobbar för att bryta inlåsningen”

En lite speciell känsla var att sitta i bilen och under färd (hustrun körde) i mörkret i Bergslagens glesbygd titta på Melodifestivalen i direktsändning. Uppkopplingen svek oss egentligen aldrig, även om färden aldrig ställdes till Norrlands inland – men väl till både Bergslagen, Norduppland och det trolska Tiveden.

Surfpotten i min jobbmobil har en tendens att snabbt ta slut om jag börjar strömma tv. Det kändes tryggt att då ha en wififunktion i bilen som alltid stod mig bi – och som inte minst bör stå familjer bi då filmtittande barn bevarar lugnet i baksätet under långresan.

Det är också wifiuppkopplingen som Telia sätter främst i marknadsföringen. I appen finns samtidigt en rad andra tjänster, som exempelvis körjournal, position på karta, åverkanslarm, parkeringsvarning (endast Stockholm), miljövänlig körning med mera.

Jag slipper ifrån att anteckna när jag startar en resa och med vilket miltal. Med körjournalen missar jag inte heller uppgifterna vid framkomsten, vilket jag ofta gjorde annars.

Samtidigt blir det snabbt mycket information i journalen som läggs på hög i plattformen – vilket stressar en del. Gång på gång ploppar det upp ”åverkanslarm” som inte motsvaras av någon åverkan, vilket larmet i och för sig garderar sig för genom att meddela att noteringen kan vara resultatet av en dörr som stängts med hård kraft. Hur som helst är det lite stressande.

Å andra sidan är stressmomentet på grund av överinformation påtagligt i dag, tack vare våra digitala uppkopplingar som hjälper/stjälper oss.

Karin Rehbinder, produktchef för Telia Sense, har samtidigt mer på gång:

– Vi utvecklar hela tiden med fler funktioner och nya partner. Exempelvis kommer körjournalen, som är mycket uppskattad, inom kort att byggas ut med möjlighet att göra egna noteringar i rapporten, säger hon.

Bilförsäljaren Bilia, Bilprovningen, Folksam och bärgaren Viking är exempel på partner som finns med. Folksams tjänst ”Köra säkert” kan ge varsam bilist lägre försäkringspremie.

När facktidningen Mobil i vintras testade Telia Sense i en Volvo V50 årsmodell 2012 råkade man ut för en rad problem, vilka testlaget uppfattade som barnsjukdomar. Ett av dessa gällde bilens batteri som under testperioden laddade ur, vilket tjänsten skulle ha varnat för, men som inte skedde.

Telia uppger att den analys av loggarna som tekniker utförde i efterhand inte visade något som tydde på att Sense hade orsakat urladdningen.

I DN:s testbil Honda Hr-v 2000, där batteriet erfarenhetsmässigt är lite av en svag punkt, noterade vi inga sådana problem.

Fakta. Så fungerar Sense

Telia Sense introducerades i november 2016. Telenor har en motsvarande tjänst under utveckling (se även artikel här intill).

Av anslutna bilar är drygt hälften av årsmodeller 2013–2017. Telia vill inte ange totala antalet abonnemang.

Senses hårdvara kostar 1 495 kronor, abonnemanget 99 kronor i månaden, ingen bindningstid. 20 gigabyte surf ingår. Fem enheter kan anslutas. Ingen hårdvarukostnad med 24 månaders bindningstid. Priset blir då 2376 kronor.

Telia Sense fungerar i bensindrivna bilar och flexifuelbilar årsmodell 2001 och framåt, dieselbilar 2004 och framåt samt lätta lastbilar 2007 och framåt. Elbilar, elhybrider, gasbilar och gashybrider kan tills vidare inte anslutas.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.