Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Saabs 9–4X näst intill en fullträff

Saab 9–4X är en nästan rakt igenom lyckad bil – för USA-marknaden. Den är stor, snygg, säker, bekväm och rolig att köra, men drivs enbart av stora bensinmotorer. En snål dieselmotor – och en backkamera – hade inte skadat. Kanske är det den sista nya Saaben?

Och det är det senare som gör att 9–4X inte får det riktiga toppbetyget. Med en inofficiell medelförbrukning på tolv liter på tio mil är det ingen billig bil att köra samtidigt som koldioxidutsläppet är mer än dubbelt så högt som miljöbilsnormens 120 gram per kilometer.

Någon snål diesel finns inte i planerna. Åtminstone inte officiellt i alla fall. Samarbetspartnern GM strök alternativet under den senaste krisen. Saab 9–4X byggs i en fabrik i Mexico där också nya Cadillac SRS tillverkas.

Totalt räknar Saab med att sälja 12 500 9–4X i år. Därvav 10 000 i USA – där den lanseras i sommar. I Sverige blir det premiär i oktober.

Det som slår en när man först ser bilen är att den inte ser så stor ut som den verkligen är. Den är drygt 4,8 meter – som en Volvo V70 – men ser kompakt och kraftfull ut.

Väl på plats bakom ratten känner man igen mycket från Saab

9–5. Det går snabbt att hitta en bra körställning och livet i framsätet är riktigt bekvämt. Det är det också i baksätet, där jag som är 188 centimeter får gott om plats bakom mig själv. Ryggstödet går att ställa i tre olika lägen.

Det går visserligen att sitta på mittplatsen bak, men det är inget som rekommenderas. Saab har förlängt mittkonsolen in i baksätet för att få plats med den separata ventilationsstyrningen för baksätet och multimediasystemet och det tar bort platsen för fötterna.

Det kan vara lite svårt att ta sig in där bak, eftersom dörrarna är smala, annars finns inte mycket att klaga på.

Bagageutrymmet är på 480 liter, ganska normalt för en stor suv. I stället för reservhjul finns ytterligare lastutrymme under golvet. En bra plats att förankra exempelvis matkassar på.

Baksätets ryggstöd går tyvärr bara att fälla i två delar – och golvet blir inte helt plant när de är nedfällda.

Väl ute på vägen är 9–4X Aero, som jag körde, en njutning. Det finns inget av gungig stadsjeep i uppträdandet. I stället är bilen fast, men inte hård. Styrningen reagerar direkt och när man gasar på ställer den i vanliga fall framhjulsstyrda bilen om direkt till fyrhjulsdrift. Systemet från Haldex för över kraften till bakhjulen helt sömlöst och jobbar perfekt ihop med den automatiska sexväxlade växellådan. Vid hård acceleration på grusväg finns inte någon som helst tendens till att hjulen ska spinna. Imponerande.

Saab har gjort en riktigt bra bil. Det enda man offrat för formens skull är bakåtsikten, som är skrattretande dålig. Backkamera borde vara obligatorisk i alla bilar, och är det i toppmodellen Aero som företaget tror ska sälja bäst i Sverige.

Saab har byggt en bil som står sig väl, eller övertrumfar, mot motsvarande modeller från exempelvis BMW och Audi. Det är verkligen synd att det inte finns någon dieselmotor.

Fakta: Saab 9–4X Aero

(fabriksuppgifter)

Pris: 519.000 kronor (enklaste versionen från 399 900 kronor).

Motor: V6, 2,8 liter, effekt 300 hk vid 5 500 varv/minut, vridmoment 400 Nm vid 2 000–5 000 varv/­minut.

Kupé- och bagageutrymme:

5 platser, 485 liter.

Kraftöverföring: fyrhjulsdrift, automatisk växellåda med sex växlar.

Fartresurser: 0–100 km/tim 8,3 sekunder, toppfart 230 km/tim.

Mått (i cm): längd 483, bredd 191, höjd 148.

Bensinförbrukning: 12,2 liter/100 km vid blandad körning (preliminär uppgift).

Säkerhet: Ej testad av Euro-Ncap.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.