Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

VM i snålkörning minskar utsläppen

Den tunga trafikens utsläpp är den största utmaningen när vägtrafikens utsläpp ska minskas. Volvo trucks erbjuder förutom snålare motorer också Drivers fuel challenge: en global tävling för att få förarna att köra snålare.

Vi träffas hos Volvo truck center vid Kungens kurva. Viktor Cars, leveransansvarig för Region öst och Jan Willander, chef för Region öst.

Diesel, alternativt något biobränsle som HVO, RME, Biogas eller ED95, utgör i allmänhet en tredjedel av ett åkeris kostnader. Den fossila dieseln bidrar också vid förbränningen till att med sina koldioxidutsläpp skynda på den globala uppvärmningen. Så vad kan göras för att minska dieselanvändningen utöver att använda miljöbränslen?

Alla stora lastbilstillverkare har i dag datasystem som gör att åkerierna bland annat kan se hur bränsleförbrukningen ser ut för varje bil. Hos Volvo heter det Dynafleet. Volvo kan också erbjuda bränslerådgivning för åkerierna och en plan för varje chaufförs utveckling.

– Åkarna får alltmer upp ögonen för de här systemen, säger Viktor Cars.

Viktigast kanske är att från början ge åkarna goda råd när det ska köpas en ny lastbil. Viktor Cars och Jan Willander beskriver det som en lång intervju som ska resultera i rätt bil, motor, utväxling med mera. Viktigt är också att transportköparen, åkeriets uppdragsgivare, finns med i arbetet med att ta fram en ny lastbil.

– Säljaren jobbar hårt med att också förstå uppdragsgivaren, säger Viktor Cars.

Jan Willander förklarar att i lastbilsbranschen är det tajt:

– Vi jobbar i nära och långvariga relationer med kunderna.

Jag vet sedan tidigare att man ska rulla så mycket det går och undvika stopp. Det går så där. Några stopp blir det.

Till syvende och sist ska en chaufför köra lastbilen. För att bygga upp känslan av att det är viktigt att köra snålt har Volvo introducerat Drivers fuel challenge. I Sverige hålls den på ett 40-tal orter med cirka 400 tävlande.

Jan Willander anser att det redan körs rätt bra i Sverige:

– Det är i allmänhet disciplinerat på de stora vägarna. De flesta kör litet drygt 80 km/tim.

Ändå kan en chaufför betyda mycket för förbrukningen. Slösande körning kanske ökar bränslenotan med 10–15 procent.

Jag kan så klart inte missa möjligheten att se hur det är att snålköra. En tvåaxlig Volvo FH 460-dragbil (460 hk, 2 300 Nm) med treaxlad trailer är redskapet. Vikten är knappt 40 ton. Knappt två mil i tät trafik med trafikljus, cirkulationsplatser och många korsningar är testbanan i södra Storstockholm. Jag använder den robotiserade växellådans automatläge. Nu får bilen välja bland de tolv växlarna.

Jag vet sedan tidigare att man ska rulla så mycket det går och undvika stopp. Det går så där. Några stopp blir det. Ett var obligatoriskt vid en stoppskylt. Jag tajmar cirkulationerna rätt bra, tycker jag. Men när jag kommer åter så har ändå åtta liter förbränts. Genomsnittet blir 4,13 liter per mil. Det är lättare i teorin att köra bränslesmart än i praktiken. Det krävs träning!

Jag prövar ett annat ekipage också som väger 50 ton. Det är en treaxlig Volvo FH 750 (750 hk, 3 550 Nm) med treaxlig trailer. Men nu är det de nya krypväxlarna som ska testas. De ska klara att få bilen att kunna dra i väg med 325 ton. Då är motlutet på Fågelviksvägens släta asfalt i Slagsta för enkelt motstånd med bara 50 ton ...

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.