Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

MP vill ge SJ ensamrätt till trafiken

Karin Svensson Smith, trafikansvarig i MP:s partistyrelse.
Karin Svensson Smith, trafikansvarig i MP:s partistyrelse. Foto: Anders Hansson

All nationell tågtrafik ska återgå till SJ. Det kräver Miljöpartiet som vill ha en plan för hur de privata operatörerna ska fasas ut. Den tilltänkta regeringspartnern S är tveksam om det är rätt väg att gå.

I går blev det klart att SJ rustar upp sina 2000-tåg för 3,5 miljarder kronor för att klara konkurrensen.

Sträckan Stockholm–Göteborg är den mest inkomstbringande trafik som SJ bedriver. Redan i dag är SJ utsatt för konkurrens på sträckan genom Blå Tåget som kör ett fåtal avgångar varje vecka.

Som DN berättade i går hårdnar konkurrensen och trängseln i höst. Citytåg börjar köra snabbtåg med tre avgångar per vardag på sträckan Stockholm– Göteborg. Samtidigt sätter Hongkongbaserade MTR in nya snabbtåg. Slagsmål om de bästa tiderna innebär redan att pendlare och godstrafiken sätts på undantag och får längre res- och transport­tider.

Men det kan bli en kortvarig verksamhet. Miljöpartiet tänker driva frågan om att SJ återfår ensamrätten till all nationell tågtrafik. Om MP får sin vilja igenom innebär det att de privata operatörerna får packa ihop.

–  Det gäller att avbryta avregleringsbeslutet nu innan det är för sent, säger Karin Svensson Smith, trafikansvarig i MP:s partistyrelse.

Erfarenheterna från Storbritannien visar att konkurrensen på spåren blev en dyr läxa. De statliga stöden efter privatiseringen steg kraftigt och enligt försiktiga beräkningar från den brittiska regeringen för några år sedan femfaldigades kostnaderna.

– En liknande negativ utveckling blev det i Nya Zeeland och Tjeckien, säger Karin Svensson Smith.

Trafikverkets avtal med de privata operatörerna löper över ett år i taget. Karin Svensson Smith tycker inte att staten har något ansvar för om de privata operatörerna hinner få tillbaka de pengar som de satsat på att komma i gång med trafiken.

– Vi vill ha en nationellt fungerade operatör som tar ansvar för helheten. Det får man inte om andra utländska konkurrenter kommer in och bara skummar av grädden på de vinstrika sträckorna. Ger vi SJ ett rimligt uppdrag kan vi som motprestation kräva att de upprätthåller trafik på andra linjer.

Du ser inget problem med att bryta kontrakten med dem som nu är inne och ska konkurrera med SJ?

– Staten investerar i spår och inget annat. De som har fått tåglägen ska köra så länge kontraktet gäller, det blir förmodligen dyrare att köra ut dem än låta dem löpa linan ut.

Som DN avslöjade i går tänker SJ miljardsatsa för att klara konkurrensen på spåren. Totalt lägger SJ 3,5 miljarder kronor på att bygga om 2000-tågen. ABB utför upprustningen.

– Det är en total make over som innebär att vi ska bli resenärernas förstaval de kommande 20 åren, ­säger Crister Fritzson, SJ:s vd.

MP och S har pekat ut varandra som samarbetspartner om de rödgröna får majoritet i valet. Anders Ygeman (S), ordförande i riks­dagens trafikutskott tror inte på att göra SJ till ensam spelare igen på spåren, men är försiktigt positiv till en översyn av tågtrafiken.

– Vi kan tänka oss att låta pröva metoden att en operatör, exempelvis SJ får ansvaret för en hel sträcka, från tåg, spår till stationer. Det är en lösning som prövats i bland annat Japan och Storbritannien.

Ygeman konstaterar att det kommit en del bra saker ur avregleringen; konkurrensen har skärpts och fler personer reser regionalt. Han drar också en parallell med Storbritannien som varit där Sverige befinner sig i dag.

– Vi har varit kritiska till de senaste delarna i avregleringen, bland annat de ettåriga avtalen för tågoperatörerna men också tilldelningen av tåglägen. Vi vill se över helheten och är beredda att pröva allt på nytt, säger han.