Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

”MP:s förslag är olagligt”

Att all tågtrafik skulle återgå till bara SJ är olagligt, enligt infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. Därmed och med ytterligare skäl sågar hon förslaget som MP berättade om i fredagens DN.

– Min omedelbara reaktion var att jag inte tror att resenärer längtar tillbaka till det gamla SJ. 1980-talets SJ hade hand om allt och det var en av anledningarna till att dåvarande socialdemokratiska regeringen bröt upp det. Dessutom är förslaget inte ens lagligt, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Hon hänvisar till EU-lagstiftning mot vilken en monopolisering är omöjlig att återinföra, enligt den offentliga utredningen ”En enkel till framtiden” som presenterades i december.

– Om SJ ska kunna attrahera fler resenärer måste de rusta upp sina tåg och köpa nya. När konkurrens uppstår på de långa linjerna, som nu när MTR köpt in fräscha tåg, innebär det fler alternativ vilket kan leda till billigare biljetter – det tillstår också SJ – det är i grunden bra ur ett resenärsperspektiv, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Så länge tiderna hålls.

– Det finns en viktig faktor där det här hänger ihop med punktligheten. När jag blev sen på min resa i måndags berodde det på att ett tåg framför oss hade gått sönder. Varje gång ett tåg står stilla ställer det till för alla. Bättre tåg ökar både säkerhet och punktlighet.

Karin Svensson Smith, MP-styrelsens trafikansvariga, föreslår i fredagens DN att avbryta avregleringen och återföra all nationell tågtrafik till SJ. Med hänvisning till Storbritannien och hur kostsam privatiseringen blivit där vill MP låta andra bolag fasas ut i takt med att deras avtal löper ut.

– Det är svårt att jämföra så. Sverige har aldrig privatiserat själva infrastrukturen. Staten äger, förvaltar och har rådighet över spåren. När Storbritannien gick till en början väldigt långt, men sedan har de tagit ett steg tillbaka så det är inte relevant att jämföra oss med dem, säger Catharina Elmsäter-Svärd som hävdar att flera europeiska länder tvärtom tycker att Sverige har kommit långt.

Utöver nya tåg, hur kan spårtrafiken bli bättre?

– I takt med att den till hälften skattesubventionerade regionaltrafiken ökar i popularitet blir det allt svårare för långfärdstågen att ta sig fram mellan exempelvis Stockholm och Göteborg. Det är en av anledningarna till att regeringen har tagit initiativet till att påbörja en ny stambana.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.