Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Muller: Gemensamt förslag till GM

Saabs vd och styrelseordförande Victor Muller har haft diskussioner med Youngman och Pang Da på telefon under tisdagen. Han är hemma på Mallorca. De är i Kina.

– Det finns alltid en lösning när det finns parter som är villiga att samarbeta, säger han.

Enligt Muller är Youngman och Pang Da fortfarande mycket intresserade av en affär.

– Deras upplägg har stött på allvarliga problem med General Motors så vi måste prata om vad som kan fungera. Det är inte raketforskning att förstå att GM skulle bli svåra att övertyga. Hade de velat sälja till kinesiska ägare hade de gjort det 2009. Men det gjorde de inte, säger Victor Muller.

Han tolkar det som att GM oroar sig för att äventyra relationen med den kinesiska partnern SAIC. Kina är numera GM:s största marknad.

Tror du att det går att få ett ja från GM med ett ändrat upplägg?

– Det är för tidigt att säga. Vi måste göra en gemensam presentation för GM.

Den ursprungliga planen, med Youngman och Pang Da som delägare, diskuterade Saab-vd:n med GM redan i juli, utan att få något besked. Upplägget med kinesiska ägare till hundra procent fick nej efter bara drygt en vecka.

– Det är ett faktum, konstaterar Muller utan att kunna slå fast att GM skulle ha accepterat den ursprungliga planen.

– Sannolikheten hade varit högre. Då skulle det varit tre minoritetsägare: Pang Da med 24 procent, Youngman med 29,9 procent och mitt bolag Tenaci med 27 procent. Dessutom ett börsnoterat bolag. Det är en helt annan sak.

Victor Muller konstaterar att det är bråttom att få till en lösning.

– Det är extremt brådskande eftersom vi har en naturlig deadline den 22 november när vi ska presentera en plan för fordringsägarna över hur vi har tänkt att betala skulderna.

Är det här en öppning för dig att vara kvar som ägare i Saab?

– Det enda målet vi har är att Saab kommer in i en säker hamn, om det är med eller utan Swan är helt ovidkommande. Får vi in Saab i en säker hamn så är vi beredda att samarbete med allt och alla som gagnar det målet. Om Swan blir aktieägare vore det fantastiskt. Det vore också fantastiskt om Youngman och Pang Da lyckas övertyga General Motors.

GM ratade alla kinesiska spekulanter när Saab var ute till försäljning 2009, trots bättre bud, men gick med på att sälja till Swedish Automobile, som då hette Spyker Cars, efter det att Koenigsegg hoppat av.

Gillar GM dig och Swan?

– Jag tror inte man kan säga så. Men det var vi som köpte Saab 2010. Vi har haft två år med väldigt tätt samarbete med General Motors så vi känner varandra. Det skapar en särskilt förståelse, men för GM handlar det om ett affärsbeslut.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.