Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

”Muller klarar inte av att göra allt själv”

Styrelsemedlemmar som hoppar av och anställdas löner står på spel. Hur illa ute är Saab? Thorbjörn Spängs bevakar krisen i Saab åt DN Ekonomi och kommenterar läget just nu.

Vad händer på Saab den här veckan?

Den desperata jakten på att få fram pengar till driften fortsätter. Saab har under helgen fått en okänd kinesisk köpare av 582 Saabar att betala in 13 miljoner euro, cirka 115 miljoner kronor. Pengar sätts in på kontot om några dagar enligt Saabs pressavdelning. Därefter ska pengarna direkt gå till alla anställda som blivit utan junilön.

Där utöver hamnar allt fokus på att få fram pengar till att betala sina underleverantörer. Enligt uppgift till DN uppgår deras krav på Saab till omkring 700 miljoner kronor. Victor Muller har erbjudit dem 10 procent, alltså 70 miljoner kronor.

Vad innebär det att styrelsemedlemmarna hoppar av?

Avhoppen är definitivt ingen bra signal. Enligt Bolagsverket har Victor Muller som blir ensam kvar i styrelsen formell rätt att ratta Saab på egen hand.

Verket har påpekat för Saab att bolaget, sedan styrelsen minskats, nu måste ange hur firman ska tecknas. Det kan Muller bestämma själv. En registreringsavgift om firmateckning på 900 kronor måste också betalas senast den 15 augusti.

Hur ska Muller klara av att göra allting själv?

Det kommer han inte att göra. Allt har hittills byggt på otroligt lojala medarbetare, tålmodigt väntande underleverantörer och välvilliga kinesiska bolag som skyfflar in förskott på bilar som de beställer. När det inte går längre är också Mullers saga slut i Saab.

Varför tar det sådan tid för EIB att komma fram till ett godkännande?

Ett skäl till varför Saab inte får en del av det stora EIB-lånet på nära 3,5 miljarder kronor beror på att Saab enligt villkoren inte får ligga i tvist med sina underleverantörer. Varför EIB inte godkänner den ryske finansmannen Vladimir Antonovs önskan att få gå in som ägare i Saab kan beror på att EIB inte fullt ut litar på Antonov. Utredningar som gjorts om honom kan dock inte påvisa något skumt men EIB lär driva en ny egen utredning enligt obekräftade uppgifter.

Hur snabbt måste Muller få fram pengar för att undvika konkurs?

Tiden krymper. Får de anställda sina löner under veckan så försvinner ett akut hot om att begära bolaget i konkurs. Frågan är om Muller kan fortsätta med sitt "ur hand i mun-leverne" så mycket längre. Just nu förhandlas om en försäljning av industrifastigheten i Trollhättan. Den kan som mest inbringa nära 300 miljoner kronor. Men Saab måste få fram miljardbelopp för att få igång produktionen - och komma in i en sund positiv spiral igen. Företaget ska bygga och sälja bilar, betala sina skulder och löner utan den desperata jakt som vi nu sett prov på under flera månader.

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.