Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Mullers optimism kommer inte rädda Saab

Uteblivna löner, stopp i fabriken och missnöjda leverantörer har dominerat nyhetsflödet kring Saab. Vad som kommit bort är kärnfrågan hur Saab med ökad skuldbörda ska få fart på försäljningen.

Med mer lånade pengar lyckades Saabchefen Victor Muller avvärja konkurs genom att i sista stund få ut lönerna till de anställda. Ett glädjebesked menade ledningen. Facken höll med. Det är förståeligt – det handlar ju om medlemmarnas semsterlöner – men ändrar i grunden ingenting.

Vad som hänt är att Muller intecknat ännu mer av de pengar som han tror ska komma i en obestämd framtid.

Han har redan kvitterat 400 miljoner kronor i förskott från Pang Da för 2. 000 bilar som han ännu inte byggt. Han kunde heller inte bygga dem när han tog ordern, bandet stod stilla. Och pengarna gick inte till att starta bandet, utan till att betala gamla skulder.

I veckan fick han in ytterligare 120 miljoner kronor för 582 bilar beställda av en okänd kinesisk aktör. Inte heller dessa bilar kan byggas. Inte ännu. Det var sannolikt detta förskott som räddade semesterlönerna. De enda ”riktiga” pengar han frigjort är 255 miljoner för fabriksfastigheterna.

Samtidigt har underleverantörerna fordringar på uppemot 800 miljoner kronor. Hos kronofogden växer kraven.

I detta desperata läge tar Muller ännu ett nödlån, nu hos fonden Gemini med kopplingar till ryske bankiren Vladimir Antonov. Det är på 230 miljoner kronor. Muller säger att han ska betala tillbaka lånet i höst när kinesiska Pang Da och Youngman skickar in 2,25 miljarder kronor för 54 procent av aktierna i Swedish Automobile.

Det betyder att han tar ut tio procent av de pengar som han hoppas ska komma – och som är helt avgörande för att få Saab på rull efter det långa produktionsuppehållet.

Vi har bara Mullers optimism att gå på när det gäller sannolikheten för att denna affär går i lås. Flera analytiker som följer fordonsindustrin i Kina bedömer det som osannolikt. Kanske mötet i Stockholm i går kväll mellan Muller och företrädare för de kinesiska parterna förde frågan närmare en lösning. Pang Da måste rimligen känna viss panik, som betalat in 400 miljoner kronor i förskott för bilar som ännu inte är byggda och som inget kan säga när de kan byggas. Tala om pokerspel med höga insatser.

Betraktar man Saabs läge med vanliga glasögon blir bilden obegriplig. Bara sedan i våras har Muller dragit på sig skulder på över en miljard kronor i form av lån och förskott på kommande försäljningsintäkter. Lägger man till EIB-pengarna som hittills betalats ut blir det tre miljarder. Toppa med GM:s preferensaktier och vi talar om fem miljarder, närmare sex inräknat de akuta leverantörsskulderna.

Intäkterna då?

Noll.

Bandet har med några få dagars undantag stått stilla sedan 6 april.

Saab har ända sedan starten 1947 varit ett misslyckande sett till försäljning och marknadsföring. Ett ingenjörsdrivet företag med en farlig övertro på de egna produkterna. Hur ska man annars förklara att årstakten aldrig nått över 134. 000 bilar? Och att det rekordet sattes – 1987! Saab har med andra ord inte växt alls på snart 25 år, trots rader av nya modeller. Det enda som växt är raden av förlustår. (Senaste vinsten gjordes 1995!)

I dag är läget värre än någonsin. Försäljningen i fjol stannade på 32.000 bilar. Det blir troligen inte fler i år. Skuldläget har knappast varit värre och intäkterna från kärnverksamheten aldrig tidigare noll – i månad efter månad.

Ekvationen är omöjlig utan ett gigantiskt kapitaltillskott från en ytterst uthållig ägare, som inte bara ska få i gång produktionen och få fart på försäljningen i en takt ingen annan lyckats med – även varumärket måste repareras.

Positivt är att Pang Da är störst på bilförsäljning i Kina.

Negativt att Youngman mest har erfarenhet av lastbilar och bussar, inte personbilar. Och att ingenting är klart, varken från Peking eller EIB om Antonov som delägare.

Kanske får vi veta mer i dag, efter gårdagskvällens överläggningar i Stockholm och efter Antonovs påtryckningar på regeringen.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.