Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Myndighet: Teslas system bidrog till dödskrasch

Foto: AFP

Begränsningar i autopilotsystemet bidrog i hög grad till dödsolyckan med en självkörande Tesla i Florida förra året. Det har amerikanska myndigheter kommit fram till.

Systemen fungerade som de skulle men gjorde inte tillräckligt för att se till att föraren behöll uppmärksamheten på trafiken, enligt Robert Sumwalt, chef för den amerikanska trafiksäkerhetsstyrelsen NTSB.

– Systemet gav föraren för stort spelrum att rikta uppmärksamheten åt annat än bilkörningen. Resultatet blev en krock som uppriktigt sagt aldrig borde ha inträffat, säger Robert Sumwalt vid en presskonferens.

– Dagens automatiserade system hjälper, snarare än ersätter mänskliga förare. Förare måste alltid vara beredda att ta ratten eller använda bromsarna, klargör han.

NTSB uppmanar biltillverkare och lagstiftare att vidta en rad åtgärder för att öka säkerheten med självkörande bilar. Det är till exempel att systemen bara bör vara tillgängliga på vissa typer av vägar.

Amerikanska myndigheter har utrett olyckan i Florida i maj förra året, då en 40-årig man omkom sedan han använt sig av elbilens självkörande system. Tidigare i år meddelade USA:s trafiksäkerhetsverk NHTSA att den inte hittat några tekniska fel på olycksbilens system.

Föraren hade enligt tidigare rapporter inte händerna på ratten när han krockade med en svängande lastbil. Han ska också sju gånger ha varnats av bilens system att sätta tillbaka händerna på ratten under de 37 minuter som han hade autopiloten påslagen.

Tesla har efter olyckan uppgraderat autopiloten så att den stängs av om föraren inte lägger händerna på ratten efter tre varningar.

Under tisdagen presenterade USA:s transportminister Elaine Chao nya riktlinjer för utveckling av självkörande bilar. Tekniken kan minska antalet olyckor och öka rörligheten för äldre, funktionshindrade andra grupper, framhöll hon.

Läs också: Teslas förlust ökade trots bättre försäljning

Bilbranschen hyllade beskedet, men konsumentorganisationen Consumer Watchdog varnade för en katastrof.

– Det här är inte en vision om säkerhet. Det är en plan som tillåter tillverkarna att göra vad de vill, var och när de vill, för att förvandla våra vägar till privata laboratorier för robotbilar utan tanke på vår säkerhet, säger John Simpson från organisationen enligt AFP.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.