Ekonomi

Nätkasinon lockar fler att spela

Foto: Wayne Parry/AP

Spelandet på nätkasinon fortsätter att öka kraftigt, visar siffror från Lotteriinspektionen. Möjligheten att spela på mobiler och läs­plattor, samt tung marknadsföring, är troliga förklaringar.

–  Tillgängligheten har ökat, säger Joel Kitti-Junros på Lotteriinspektionen.

Att via nätet försöka vinna pengar på roulett och spel med digitalt rull­ande hjul lockar allt fler.

– Vi vet att nätkasinon är en spelform som växt kraftigt under en rad år. Vi har data sedan 2003 när det var en ganska litem produkt och nu ser vi att det börjar bli riktigt stort, säger Joel Kitti-Junros, omvärldsanalytiker på förvaltningsmyndigheten Lotteriinspektionen.

Enligt myndighetens beräkningar har omsättningen för nätkasinon ökat med 19 procent på ett år – från cirka 1.178 miljoner kronor 2013 till 1.398 miljoner kronor under 2014, om man räknar bort de utdelade vinsterna.

Det innebär att omsättningen för nätkasinospelen börjar närma sig Svenska spels vadslagningsprodukter på sport som stryktipset, oddset och bomben, vilka förra året låg på 1.579 miljoner kronor.

Samtidigt som omsättningen för nätkasinon ökade minskade Svenska spel sin omsättning under förra året.

Uppgången för nätkasinon har också varit konstant under flera år. För 2010 låg omsättningen på 735 miljoner kronor, enligt Lotteri­inspektionen.

Färska siffror för första kvartalet i år pekar på att trenden håller i sig. Där beräknas de utländska aktörerna har omsatt 1,1 miljard kronor samtidigt som den reglerade Svenska spelmarknaden minskade med mer än 2 procent.

Lotteriinspektionen konstaterar i sin senaste kvartalsstatistik att de utländska aktörerna ”i huvudsak haft en positiv tillväxttakt och uppskattas, även fortsättningsvis att ta en allt större andel av spelmarknaden.”

Det finns flera förklaringar till den kraftiga uppgången för nätkasinon. Joel Kitti-Junros pekar på att det blivit mycket enklare att spela tack vare stabilare mobilnät. Starkare telefoner och surfplattor bidrar till ökad tillgänglighet.

– Tillgängligheten har ökat. Bolagen har satsat på att leverera produkter till mobil och surfplatta. Du kan sitta på bussen och spela och behöver inte åka hem till datorn, säger Joel Kitti-Junros.

Marknadsföringen är en annan tung del. Svenska spel har sökt men har ännu inte fått tillstånd för att ha nätkasinon. Bakom spelen står bolag som främst är registrerade på Malta eller Gibraltar och de investerar mycket i marknadsföring.

– Det är framför allt de oreglerade aktörerna som ökar mest, säger Joel Kitti-Junros.

Under 2014 satsade bolagen på spelmarknaden 3,7 miljarder kronor på reklam, vilket är en ökning med drygt 1,2 miljarder kronor mot året innan.

Den stora andelen står de oreglerade bolagen för. De ökade marknadsföringsinvesteringarna till 2,6 miljarder kronor 2014 mot 1,4 miljarder året innan. Även här pekar Lotteriinspektionens siffror för första kvartalet på att trenden håller i sig och att de oreglerade bolagen ökar sin marknadsföring.

Totalt står de utländska aktörerna för 21 procent av den Svenska spelmarknaden. Bland de större aktörerna finns börsnoterade bolag som Unibet, Betsson och Mr Green. De räknar med att spel på nätet kommer att öka. Betsson skriver exempelvis i sin senaste årsredovisning att företaget ”bedömer att marknaden för spel över internet kommer att fortsätta att utvecklas starkt” och att ”den tilltagande efter­frågan på mobila konsumentlösningar bidrar till en kraftig ökning av spel via smarttelefoner och surfplattor”.

Den Svenska spelmarknaden har utretts flera gånger. Nu tänker regeringen tillsätta en utredning om att införa ett licenssystem för spelmarknaden. Direktiven till den väntas komma de närmaste månaderna.

Tidigare i år kom också en utredning med förslag om möjligheter för Lotteriinspektionen att stoppa spelbolag som inte har tillstånd från att annonsera i svenska ­medier. Den utredningen kommer att gå på remiss och sedan behandlas av licensutredningen, enligt finansdepartementet.

Flera aktörer på spelmarknaden

Omsättningen för den Svenska spelmarknaden var drygt fem miljarder kronor första kvartalet 2015.
Så fördelas omsättningen i procent:
• Svenska spel: 44 procent
• ATG: 18
• Oreglerade aktörer: 21
• Svenska Postkodföreningen: 11
• Folkspel: 3
• IOGT-NTO: 1
• Sap/SSU: 1
• Övriga rikslotterier: 1
Källa: Lotteriinspektionen