Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Nätshopping skuldfälla för många unga kvinnor

Näthandel mot faktura riskerar att bli en ny skuldfälla för unga kvinnor. ”Det är tydligt att många unga kvinnor hamnar hos oss på grund av att de handlar på nätet”, säger Karolina Kull, förebyggare på ­Kronofogdemyndigheten.

Kronofogdemyndigheten har ­studerat 1.000 aktuella skuldärenden och konstaterat att kvinnor runt 18–19 år som handlar på ­faktura är en stor och växande grupp.

– Många följer bloggar som tipsar om lockande shoppingsajter. Den här typen av nya konsumtionsmönster ger fler räkningar att hålla reda på, säger Karolina Kull.

En del unga är väl optimistiska och beställer varor utan att ha några pengar och hoppas att de ska få in pengar till dess fakturan ska betalas. Förutom kläder och smink handlar de hälsokost och böcker.

Lena Nordqvist, ordförande i de skuldsattas förening, Insolvens, har precis börjat ta emot tjejer i 18–20-årsåldern, som förköpt sig på smink, kläder och andra skönhetsprodukter på nätet.

– Det som lockar är att varorna är så lättillgängliga – de är bara några knapptryck bort. Det är samma ­fenomen som med sms-lån, det går så lätt, men man får sota för det efteråt, säger hon.

De som kontaktar Insolvens har ofta redan fått betalningsanmärkningar och till exempel fått problem med att hyra en bostad.

I vissa fall har de unga kvinnorna skulder till många olika nätföretag, men många gånger är det bara småsummor som gjort att de hamnat hos fogden. Det kan vara en obetald pocketbok, som sedan belagts med påminnelseavgift, dröjsmålsränta, inkassokostnad och kostnad för att ärendet skickats till Kronofogden.

– Om man hade svårt att betala den där boken från början så blir det ännu svårare att betala när ärendet gått vidare till oss – och det går snabbare än många tror, säger Karolina Kull.

Hon beskriver unga mellan 18 och 25 år som en utsatt grupp med osäkra anställningar eller knappa studiemedel, som ändå vill ha samma saker som de med fasta anställningar.

– Man ska ha råd med allt, fin bostad, senaste modekläderna, bra bil och Thailandsresa. Unga är mera mottagliga för reklam och det vet företagen, det märks på marknadsföringen, säger Karolina Kull.

En försvårande omständighet är att många drar sig för att berätta för någon i sin omgivning att de har dålig ekonomi och att de fått en räkning de inte kan betala.

Karolina Kull önskar att fler vågade prata om situationen med personer i det egna sociala nätverket eller kunde kontakta företaget som de har en skuld till och försöka lösa problemet innan det går i väg till Kronofogden.

– Det är tyvärr oerhört skamligt att säga att man inte har råd. Många vågar varken tala om det i sin parrelation eller med vänner, säger Karolina Kull.

Kronofogden har i dag totalt ­ungefär 40 000 skuldsatta per­soner mellan 18 och 25 år i sitt register. De 1 000 ärenden som nu granskas är ett statistiskt urval för att bland annat se nya trender i unga människors sätt att skaffa sig skulder.

Under januari månad kommer Kronofogden med en ny rapport över situationen.

Fem råd. Undvik skulder på nätetHandla

Fem råd. Undvik skulder på nätet
Handla bara när du har pengar. Räkna inte med att pengar ska komma in senare.
Håll noga reda på vilket datum fakturan ska betalas.
Fråga hellre någon anhörig om du får låna pengar till en obetald räkning än att låta skulden gå vidare till Kronofogden.
Kontakta företaget som du är skyldig pengar. Be att få en avbetalningsplan.
Vänta inte med att betala – det blir bara dyrare. Påminnelseavgiften är 50 kronor, inkassoavgiften är 160 kronor och kostnaden för att ärendet skickas till Kronofogden är 640 kronor. Dessutom riskerar du en betalningsanmärkning.
Källa: Konsumentverket, Kronofogden