Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Nils Öhman listar 2007 års nättrender

Vad händer inom nätmediet 2007? De här tio trenderna tror jag kommer att vara intressantast under året.

1. Samverkanssajter. Jag har svårt att tro att sajter som My­space, Lunarstorm och Flickr skulle förlora i intresse. Människors vilja att på olika sätt kommunicera med varandra är stark.

2. RSS. När nätet svämmar över av intressant läsning är RSS-flöden ett sätt att bemästra floden. Med version 7 av Internet Explorer och Google Reader kommer fler att upptäcka detta. Kanske blir några mediesajter skraja och inför fördröjningar. Sannolikt får vi se annonser i RSS:erna.

3. Enkelhet. Utvecklingen mot i positiv bemärkelse enkla sajter fortsätter.

4. Konsolidering. Vi får se de
första stegen mot konsolidering. Ett exempel: Hur många ekonomisajter orkar man med?

5. Video. Videosajter som You­tube fortsätter att växa. Verktygen blir enklare och bättre. Allt fler skaffar bredband.

6. Mobilt. Till och med Afton­bladet kommer med en anständig mobilsajt. Men om nätet i mobilen ska fungera måste teleoperatörerna ha rimligare taxor och också kommunicera dem. Abonnenten kan inte bli skinnad när hon tittar på några videoklipp.

7. Trådlöst. De trådlösa näten breder ut sig snabbt i våra städer. Nätet finns då på gatan.

8. Nätannonsering. Ingen högoddsare direkt att påstå att den fortsätter växa. Läsarna är på nätet och där vill också annonsörerna vara.

9. Nätmusik. Vi kommer att lyssna mer på musik på nätet. Etablerade aktörer som Sveriges Radio finns där förstås. Men också mer otraditionella sajter där man själv väljer precis den musikstil man föredrar för tillfället. Jag tänker på sajter som Pandora och Musicovery.

10. Kvalitet. Kanske är det bara en förhoppning att kvalitet ska börja löna sig. Men när utbudet exploderar bör rimligen kräsenheten öka. Bloggaren Olle Lidbom håller med mig så här skriver han på sin sajt: 2007 blir förädling ännu viktigare: att berätta nyheten, sätta den i ett sammanhang, analysera, illustrera och paketera. Jag hoppas han får rätt.

Har jag missat några trender? Eller ska någon av punkterna på listan bort? Mejla mig!

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.