Järnvägen i Sverige

Norge vill ha med Sverige på stor tågsatsning i väst

Klicka på länken i brödtexten för att se en större version av grafiken.

Klicka på länken i brödtexten för att se en större version av grafiken.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Göteborg. Från Göteborg till Oslo på 1 timme och 15 minuter i en fart av 350 kilometer i timmen. Nu blåser den norska regeringen nytt liv i drömmen om höghastighetståg och en svensk-norsk-dansk storregion med åtta miljoner invånare.

Göteborg. Från Göteborg till Oslo på 1 timme och 15 minuter i en fart av 350 kilometer i timmen. Nu blåser den norska regeringen nytt liv i drömmen om höghastighetståg och en svensk-norsk-dansk storregion med åtta miljoner invånare.

På tisdag kommer Norges nya kommunikationsminister Ketil Solvik-Olsen till Stockholm för möte med Catharina Elmsäter-Svärd (M). Ett av ärendena som Solvik-Olsen vill diskutera med sin svenska kollega är ett höghastighetståg från Oslo via Göteborg till Köpenhamn och med anknytning även till Stockholm.

Klicka här för att se en större version av grafiken.

Annons:

Planerna på en blixtsnabb förbindelse längs västkusten är långt ifrån nya. De har lagts i malpåse många gånger men nu fått nytt liv efter att den konservativa regeringen kom till makten. I sin tilläggsbudget i oktober anslog Høyre och Fremskrittspartiet 100 miljoner norska kronor för att utreda frågan på nytt.

– Det är naturligt att vi tar kontakt med svenska myndigheter för att se hur ett samarbete kan utveckla järnvägskopplingen mellan våra två länder. Dialogen bör komma i gång relativt snabbt, sade Solvik-Olsen (FRP) till NRK sedan han tillträtt som minister.

Men planerna möts inte med något större intresse av den svenska regeringen. Elmsäter-Svärd förklarar i ett mejl till DN att höghastighetslinjen inte finns med i Trafikverkets förslag till nationell plan för perioden 2014–2025.

”Det betyder inte att regeringen inte intresserar sig för idéer som finns om en sådan järnväg. På sikt finns det all anledning att se över frågan”, skriver infrastrukturministern.

Det finns starka krafter som arbetar för att projektet ska bli verklighet även på den svenska sidan. Göteborgs stad är en av de 14 intressenterna i projektet ”Åttamiljonersstaden”, som syftar till att skapa en skandinavisk arbetsmarknads­region, där de tre storstäderna binds samman av järnvägen.

Kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén (S) är en av dem som driver frågan hårt.

I en debattartikel i Dagens Industri på lördagen uppmanar hon tillsammans med företrädare för Region Skåne regeringen att lyfta blicken utanför huvudstaden. ”Göteborg är både Sveriges och Norges största hamn och för att stärka både Sverige och Skandinavien måste hela sträckan mellan Oslo och Köpenhamn uppgraderas”, skriver Hulthén, som menar att de nordiska länderna måste samarbeta kring utredningen.

Hennes partikollega Anders Ygeman, ordförande i riksdagens trafikutskott, håller med. Han tycker att Sverige ska göra gemensam sak med Norge och andra nordiska länder och utreda höghastighetståg tillsammans.

– Det är när vi inte samarbetar som vi får den här galna situationen där olika etapper byggs ut vid olika tider. Om nu dessutom Norge är berett att finansiera stora delar av utredningen vore det direkt dumt av oss att inte hoppa på, säger Ygeman till DN.

I dag går det ofta snabbare att åka bil eller buss från Göteborg till Oslo än att ta tåget genom. Avgången klockan 13.00 från Göteborgs central är framme i Oslo 3 timmar och 52 minuter senare. Med ett höghastighetståg, som delvis färdas högt upp i luften på betongpelare, skulle restiden kunna pressas till 75 minuter.

Projektet är prissatt till 100 miljarder. Kritikerna menar att kostnaderna blir svåra att räkna hem.

Bo-Lennart Nelldal, professor vid Kungliga Tekniska högskolan och en av landets främsta experter på höghastighetståg, säger att det alltid är svårt att beräkna de samhällsnyttiga vinsterna vid stora infrastrukturprojekt jämfört med små.

– Vilka de verkliga effekterna blir ser man först när de stora projekten är klara och har använts ett tag, säger Nelldal.

Han påpekar att det skulle gå att binda ihop Oslo-Göteborg-Köpenhamn i ett något mindre ambitiöst projekt genom att bygga ”missing link”, dubbelspår på Västkusten mellan Öxnered utanför Uddevalla och Halden på den norska sidan.

– Eftersom danskarna håller på att bygga ut ned till Rødby skulle vi runt 2020 kunna ha dubbelspår från Oslo hela vägen ner till Tyskland, säger Nelldal.

Förespråkarna för höghastighetståg talar inte bara om tidsvinster och en sammanlänkad skandinavisk arbetsmarknad. Floire Daub, norsk projektledare för ”Åttamiljonersstaden”, sätter miljöaspekten som främsta skäl till att projektet bör genomföras och pekar på att runt 2 300 tunga lastbilar passerar gränsen vid Svinesund varje dygn.

– Om vi kan få över godstrafiken från väg till järnväg skulle det innebära stora vinster för miljön, säger han.

Daub ser den norska regeringens beslut om 100 miljoner till en ny utredning som ett stort steg mot att projektet förverkligas. Han medger samtidigt att Norge – i alla fall på statlig nivå – visar större intresse än Sverige.

– Om Stockholm legat vid Svinesund hade det varit en helt annan sak, säger Daub.



Andra har läst

Mer från förstasidan

knivsoder500
Foto:Meli Petersson Ellafi DN följde civilpolisen en natt.

 Det grova våldet ökar. På bara en månad beslagtogs 102 knivar. 7  4 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

 Bandidos. Var president i en avdelning för gänget. 7  3 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

Polisen i Gävle: ”Han var aprak”  Hörde en duns i trappuppgången. 13  1 tweets  12 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
marijuana
Foto:Matilde Campodonico

 Omdiskuterat beslut. Mer än hälften av invånarna är emot.

budgetbråk
Foto:Fredrik Sandberg/TT

 Sverige behövde en tvångströja. Nu börjar regeringen lossa på den.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: