Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Norwegianchef vill se utsläppsavgift

Dumpa flygskatten. Det ger inga miljövinster, enligt Norwegians vd Björn Kjos. ”Låt bolagen betala för utsläppen”, säger han.

Aningen försenad landar Björn Kjos med en Norwegiankärra på Arlanda, kommen från Oslo. Egentligen tycker han att tåget borde vara det transportmedel som gäller för kortare sträckor, för miljöns skull.

– Det flygs alldeles för mycket på korta sträckor, säger han.

Men Kjos gillar att flyga och han gör det ofta, även med andra flygbolag i bland.

– Ja, det händer, för att testa hur det är, säger han.

I Stockholm ska han träffa den svenske näringsministern, Mikael Damberg. Det gemensamma intresset är att Björn Kjos kan erbjuda nya interkontinentala flygrutter när Sverige jagar nya exportmarknader. Däremot gillar han inte den svenska regeringens utredning om att eventuellt införa flygskatt – en skatt som ska få flyget att betala sina klimatkostnader.

– De länder som provat det där har ju dumpat flygskatten sen, säger Kjos.

En flygskatt skulle bara flytta trafiken.

Hans medicin för att flyget ska ta bättre miljöansvar är att låta flygbolagen betala för utsläppen. Och med en modern flygplansflotta med mindre utsläpp än många av konkurrenterna så passar det förstås Norwegianschefen bra med en sådan åsikt. Då lönar det sig bättre att investera i nya bränsleeffektivare flygplan, menar han.

Biobränsle tror han inte på, inte ännu i alla fall.

– Det är väldigt dyrt.

Och med ett oljepris på extremt låga nivåer så är inte omvandlingstrycket så högt, men gör flygbranschen extra lönsam.

– Men det är inte så bra för miljön kanske. Då lönar det sig inte så bra att byta ut gamla flygplan, säger Kjos.

Med de nya modernare flygplanen går det också att flyga allt längre, utan stopp. Norwegian har investerat stort i långdistansplan. Om några år kommer Björn Kjos bolag ha tillgång till närmare 50 Dreamliner-plan, från åtta i trafik i dag. Det är turisterna som ska fångas.

– Det är där trafiken växer.

Konkurrensen om passagerarna är hård och nu siktar en av de tuffare konkurrenterna, irländska Ryanair, på att göra en inbrytning på Norwegians riktiga hemmaplan, Oslo. Men Björn Kjos oroas inte.

– Konkurrens är bra, då blir det billigare för folk att flyga.

Fakta: Gammal stridspilot

Norwegian grundades 1993 och har i dag cirka 100 flygplan i trafik och flera hundra till beställda.

Det norska bolaget har cirka 5 500 anställda.

Björn Kjos, 69 år, en gång i tiden stridspilot, var med och grundade bolaget och är i dag vd och storägare i det börsnoterade flygbolaget.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.