Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt
SAS

Nu avgörs SAS framtid

Bokmärk artikel
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Tuffa besparingar som SAS måste gå med på

SAS sju banker kräver att följande sparpaket ska ”godtas till 100 procent” annars förlorar flyg­koncernen kreditfaciliteter på omkring 3,5 miljarder kronor. Huvudägarna, svenska, norska och danska staten, ställer sig bakom bankernas krav.
Piloter och kabinanställda ska sänka sina löner med 12–17 procent. Kräver nya kollektivavtal.
De anställdas pensioner ska ­läggas om från förmåns­baserade till premie­baserade.
Administrationen koncentreras till Stockholm, cirka 800 tjänster försvinner.
Callcenters och Ground Handling (markpersonal) ska säljas. 5 000 tjänster försvinner.
SAS norska regionalbolag Wideroe ska säljas.
Fastigheter kopplade till flygplatserna i Köpenhamn och Oslo ska avyttras.

8 av SAS 37 fack har varit med och förhandlat

Sverige
Svenska kabinanställdas förening, SCCA
Svenska pilotföreningen, SPF

Danmark
Danska kabinanställdas förening, CAU Danska pilotföreningen, DPF

Norge
Norska kabinanställdas förening, NKF
Norska pilotföreningen, NPF
Föreningen för kabinanställda vid Braathen, SNK
Braathenpiloternas förening, SNF

I dag, söndag, väntar en ödesdag för SAS när styrelsen ska avgöra framtiden för det hårt pressade flygbolaget. In i det sista pågår förhandlingar om de tuffa sparkraven som de anställda måste gå med på för att bolaget ska räddas. Annars kan en konkurs vara ett faktum.

I dag, söndag, väntar en ödesdag för SAS när styrelsen ska avgöra framtiden för det hårt pressade flygbolaget. In i det sista pågår förhandlingar om de tuffa sparkraven som de anställda måste gå med på för att bolaget ska räddas. Annars kan en konkurs vara ett faktum.

I dag ska SAS styrelse ta ställning till vad som ska hända med bolaget med nästan 15 000 anställda. Blir det en konkurs, en rekonstruktion eller kan bolaget drivas vidare?

Det som avgör vad svaret blir är de hårda förhandlingarna i Köpenhamn mellan ledningen och facken som representerar kabinpersonalen och piloterna i bolaget.

Annons:

Förhandlingarna har pågått sedan i torsdags och handlar om extremt hårda nedskärningar av de anställdas villkor. Pilotföreningarna sa ja till ledningens bud sent i natt, men mötena med kabinpersonalens fack pågår fortfarande i SAS-huset vid Kastrups flygplats.

– Vi har en dialog med facken. Vi har en deadline i morgon och det är resultatet då som är det viktigaste, säger Elisabeth Manzi, presschef på SAS, till DN på lördagskvällen.

Enligt Unionen, som företräder de svenska kabinanställda, så gick man under lördagen igenom ett förslag som facket lämnade över i fredags till arbetsgivarna.

– Vi är i en förhandling och vi jobbar på, konstaterar Jennie Zetterström, pressekreterare på Unionen.

Alla inblandade parter verkar räkna med fortsatta försök. Tidigare dagar har förhandlingarna pågått till efter midnatt för att sedan återupptas vid niotiden. Parterna har inte fått något exakt klockslag när de senast måste nå en uppgörelse i dag – eller när styrelsemötet ska börja. Obekräftade uppgifter har sagt att bolaget kanske kommer med besked först under måndagsmorgonen.

Om förhandlingarna skulle haverera kan SAS tvingas till konkurs. En konkursförvaltare kommer att utses av domstolen och dennes uppgift blir att, så långt det är möjligt, skydda borgenärerna, det vill säga de som har ekonomiska krav på bolaget. Förvaltaren kan välja att driva verksamheten, vidaredrift som juristerna kallar det för.

– Men man måste fundera på vad som är det bästa för borgenärerna. Det kan vara till gagn för dem med vidaredrift, säger Marie Karlsson-Tuula, docent i juridik och expert på obestånd och konkurs.

– Förvaltaren får inte driva den vidare om det inte gynnar borgenärerna, tillägger hon.

I teorin betyder det att SAS flygplan kan fortsätta att flyga på måndagen, även om en konkursansökan lämnas in samma dag. Det är tidpunkten för beslutet som avgör när verksamheten går över i ett konkursbo.

Men Marie Karlsson-Tuula är tveksam till att det blir en omedelbar vidaredrift. Konkursförvaltaren måste ju sätta sig in i bolaget och SAS är en stor koncern med många komplicerade avtal.

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

Flykt-flicka-1000
Foto:Roger Turesson

 DN:s Erik Ohlsson reder ut begreppen. Flyktingströmmen minskar inte. 49  18 tweets  30 rekommendationer  1 rekommendationer

Pass-Sverige-288
Fotograferna Holmberg

 ”Ett omfattande missbruk.” Inga andra pass ger visumfria resor till så många länder. 12  3 tweets  8 rekommendationer  1 rekommendationer

Fiskpinne-flyktingar

 ”Vi har inget val.” Människosmugglaren tjänar 200.000 kronor – på en kväll.

Trafik-Istanbul-1000
Foto:Alamy

 ”Ständig rusningstrafik.” Och det höga bensinpriset tycks inte avskräcka. 2  2 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:

 Systrar ska våldtas och visas upp i byn. Brutalt straff utdömt i Indien. 52  20 tweets  32 rekommendationer  0 rekommendationer

 Det här händer nästa år. ”Det här slår mot all typ av busstrafik och är helt emot målet.”

buss
Foto:TT
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: