SAS

Nu avgörs SAS framtid

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Tuffa besparingar som SAS måste gå med på

SAS sju banker kräver att följande sparpaket ska ”godtas till 100 procent” annars förlorar flyg­koncernen kreditfaciliteter på omkring 3,5 miljarder kronor. Huvudägarna, svenska, norska och danska staten, ställer sig bakom bankernas krav.
Piloter och kabinanställda ska sänka sina löner med 12–17 procent. Kräver nya kollektivavtal.
De anställdas pensioner ska ­läggas om från förmåns­baserade till premie­baserade.
Administrationen koncentreras till Stockholm, cirka 800 tjänster försvinner.
Callcenters och Ground Handling (markpersonal) ska säljas. 5 000 tjänster försvinner.
SAS norska regionalbolag Wideroe ska säljas.
Fastigheter kopplade till flygplatserna i Köpenhamn och Oslo ska avyttras.

8 av SAS 37 fack har varit med och förhandlat

Sverige
Svenska kabinanställdas förening, SCCA
Svenska pilotföreningen, SPF

Danmark
Danska kabinanställdas förening, CAU Danska pilotföreningen, DPF

Norge
Norska kabinanställdas förening, NKF
Norska pilotföreningen, NPF
Föreningen för kabinanställda vid Braathen, SNK
Braathenpiloternas förening, SNF

I dag, söndag, väntar en ödesdag för SAS när styrelsen ska avgöra framtiden för det hårt pressade flygbolaget. In i det sista pågår förhandlingar om de tuffa sparkraven som de anställda måste gå med på för att bolaget ska räddas. Annars kan en konkurs vara ett faktum.

I dag, söndag, väntar en ödesdag för SAS när styrelsen ska avgöra framtiden för det hårt pressade flygbolaget. In i det sista pågår förhandlingar om de tuffa sparkraven som de anställda måste gå med på för att bolaget ska räddas. Annars kan en konkurs vara ett faktum.

I dag ska SAS styrelse ta ställning till vad som ska hända med bolaget med nästan 15 000 anställda. Blir det en konkurs, en rekonstruktion eller kan bolaget drivas vidare?

Det som avgör vad svaret blir är de hårda förhandlingarna i Köpenhamn mellan ledningen och facken som representerar kabinpersonalen och piloterna i bolaget.

Annons:

Förhandlingarna har pågått sedan i torsdags och handlar om extremt hårda nedskärningar av de anställdas villkor. Pilotföreningarna sa ja till ledningens bud sent i natt, men mötena med kabinpersonalens fack pågår fortfarande i SAS-huset vid Kastrups flygplats.

– Vi har en dialog med facken. Vi har en deadline i morgon och det är resultatet då som är det viktigaste, säger Elisabeth Manzi, presschef på SAS, till DN på lördagskvällen.

Enligt Unionen, som företräder de svenska kabinanställda, så gick man under lördagen igenom ett förslag som facket lämnade över i fredags till arbetsgivarna.

– Vi är i en förhandling och vi jobbar på, konstaterar Jennie Zetterström, pressekreterare på Unionen.

Alla inblandade parter verkar räkna med fortsatta försök. Tidigare dagar har förhandlingarna pågått till efter midnatt för att sedan återupptas vid niotiden. Parterna har inte fått något exakt klockslag när de senast måste nå en uppgörelse i dag – eller när styrelsemötet ska börja. Obekräftade uppgifter har sagt att bolaget kanske kommer med besked först under måndagsmorgonen.

Om förhandlingarna skulle haverera kan SAS tvingas till konkurs. En konkursförvaltare kommer att utses av domstolen och dennes uppgift blir att, så långt det är möjligt, skydda borgenärerna, det vill säga de som har ekonomiska krav på bolaget. Förvaltaren kan välja att driva verksamheten, vidaredrift som juristerna kallar det för.

– Men man måste fundera på vad som är det bästa för borgenärerna. Det kan vara till gagn för dem med vidaredrift, säger Marie Karlsson-Tuula, docent i juridik och expert på obestånd och konkurs.

– Förvaltaren får inte driva den vidare om det inte gynnar borgenärerna, tillägger hon.

I teorin betyder det att SAS flygplan kan fortsätta att flyga på måndagen, även om en konkursansökan lämnas in samma dag. Det är tidpunkten för beslutet som avgör när verksamheten går över i ett konkursbo.

Men Marie Karlsson-Tuula är tveksam till att det blir en omedelbar vidaredrift. Konkursförvaltaren måste ju sätta sig in i bolaget och SAS är en stor koncern med många komplicerade avtal.

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

olycksplatsen
Skärmdump Google Maps

 700 befaras döda i båtolycka. ”En av de största tragedierna på Medelhavet.” 52  10 tweets  42 rekommendationer  0 rekommendationer

flyktingpress
Foto:Reuters

 DN:s Peter Loewe på Sicilien. Ström av flyktingar som korsar havet i livsfarliga båtar. 10  0 tweets  10 rekommendationer  0 rekommendationer

 Annika Ström Melin: Splittrat EU väljer att stoppa huvudet i sanden. 6  0 tweets  6 rekommendationer  0 rekommendationer

 Miss vid betalningen. När banken till slut kunde återkalla köpet kom nästa chock för Arne. 81  25 tweets  56 rekommendationer  0 rekommendationer

korvenkorven
Foto:Anna-Lena Mattsson
Umberto-Eco-4
Foto:Eva Tedesjö

 Umberto Eco. ”Smartaste jag har gjort är att tro att jag är dum.” 13  2 tweets  11 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:

 ”Det är förknippat med mycket skam.” Pelle Pia bar på sin hemlighet i 50 år innan han vågade berätta. 18  6 tweets  12 rekommendationer  0 rekommendationer

Pelle01
Foto:Jesper Jäger-Ärlestad
zaremba_storpuff
Illustration:Jesper Waldersten

 Rättvisans demoner. I dag inleds en ny artikelserie av Maciej Zaremba som undersöker fördomarna mot män i det svenska rättsväsendet. 1387  222 tweets  1159 rekommendationer  6 rekommendationer

Annons:
Annons:

Så får du DN:s flash

 Missa inga nyheter. DN:s app ger dig senaste nytt.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: