SAS

Nu avgörs SAS framtid

Publicerad 2012-11-18 06:02

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

I dag, söndag, väntar en ödesdag för SAS när styrelsen ska avgöra framtiden för det hårt pressade flygbolaget. In i det sista pågår förhandlingar om de tuffa sparkraven som de anställda måste gå med på för att bolaget ska räddas. Annars kan en konkurs vara ett faktum.

I dag, söndag, väntar en ödesdag för SAS när styrelsen ska avgöra framtiden för det hårt pressade flygbolaget. In i det sista pågår förhandlingar om de tuffa sparkraven som de anställda måste gå med på för att bolaget ska räddas. Annars kan en konkurs vara ett faktum.

I dag ska SAS styrelse ta ställning till vad som ska hända med bolaget med nästan 15 000 anställda. Blir det en konkurs, en rekonstruktion eller kan bolaget drivas vidare?

Det som avgör vad svaret blir är de hårda förhandlingarna i Köpenhamn mellan ledningen och facken som representerar kabinpersonalen och piloterna i bolaget.

Förhandlingarna har pågått sedan i torsdags och handlar om extremt hårda nedskärningar av de anställdas villkor. Pilotföreningarna sa ja till ledningens bud sent i natt, men mötena med kabinpersonalens fack pågår fortfarande i SAS-huset vid Kastrups flygplats.

– Vi har en dialog med facken. Vi har en deadline i morgon och det är resultatet då som är det viktigaste, säger Elisabeth Manzi, presschef på SAS, till DN på lördagskvällen.

Enligt Unionen, som företräder de svenska kabinanställda, så gick man under lördagen igenom ett förslag som facket lämnade över i fredags till arbetsgivarna.

– Vi är i en förhandling och vi jobbar på, konstaterar Jennie Zetterström, pressekreterare på Unionen.

Alla inblandade parter verkar räkna med fortsatta försök. Tidigare dagar har förhandlingarna pågått till efter midnatt för att sedan återupptas vid niotiden. Parterna har inte fått något exakt klockslag när de senast måste nå en uppgörelse i dag – eller när styrelsemötet ska börja. Obekräftade uppgifter har sagt att bolaget kanske kommer med besked först under måndagsmorgonen.

Om förhandlingarna skulle haverera kan SAS tvingas till konkurs. En konkursförvaltare kommer att utses av domstolen och dennes uppgift blir att, så långt det är möjligt, skydda borgenärerna, det vill säga de som har ekonomiska krav på bolaget. Förvaltaren kan välja att driva verksamheten, vidaredrift som juristerna kallar det för.

– Men man måste fundera på vad som är det bästa för borgenärerna. Det kan vara till gagn för dem med vidaredrift, säger Marie Karlsson-Tuula, docent i juridik och expert på obestånd och konkurs.

– Förvaltaren får inte driva den vidare om det inte gynnar borgenärerna, tillägger hon.

I teorin betyder det att SAS flygplan kan fortsätta att flyga på måndagen, även om en konkursansökan lämnas in samma dag. Det är tidpunkten för beslutet som avgör när verksamheten går över i ett konkursbo.

Men Marie Karlsson-Tuula är tveksam till att det blir en omedelbar vidaredrift. Konkursförvaltaren måste ju sätta sig in i bolaget och SAS är en stor koncern med många komplicerade avtal.

Tipsa via e-post

Mer från förstasidan

För 200 våldtäkter på dottern. Har dömts mot sitt nekande två gånger. 36  4 tweets  32 rekommendationer  0 rekommendationer

På sannolika skäl misstänkta. Två anhållna personer släpptes i går av polisen.

norrkoping
Foto:Johan Nilsson/TT
Annons:

Enormt intresse. Det som händer är att kor släpps ut. Något 150 000 smålänningar inte vill missa.

Annons:
Annons: