Nu slåss bankerna om kunden

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Storbankerna gör miljardvinster på våra höga lån, och vill sätta fokus på privatkunderna. De svenska bankerna överraskar med resultat betydligt bättre än förväntningarna.

Storbankerna gör miljardvinster på våra höga lån, och vill sätta fokus på privatkunderna. De svenska bankerna överraskar med resultat betydligt bättre än förväntningarna.

Storbankerna slåss nu om att vara mest attraktiva för kunderna, samtidigt som de gör fortsatt stora vinster på den enklaste kundrelationen, in- och utlåningen.

De tre banker som hittills lämnat rapporter för årets första tre månader, Nordea, Swedbank och Handelsbanken, gör miljardbelopp i vinst på skillnaden i högre utlåningsräntor och lägre inlåningsräntor.

Annons:

I samband med Nordeas kvartalsrapport betonade Nordeas koncernchef Christian Clausen, om inte en kursändring, så åtminstone ändrad attityd gentemot kunderna. Profileringen har blivit än mer tydlig sedan styrelseordförande Björn Wahlroos tagit kommandot över banken.

Nordea har länge seglat i kölvattnet efter de tre andra bankerna både i fråga om attraktionskraft och när det gäller att sätta kunderna i centrum, enligt undersökningar.

– Vi har arbetat hårt med detta i fyra år och resultatet är att vi nu får fler kunder, gör mer affärer med kunderna och får starkare kundrelationer, säger Christian Clausen.

Men vad får kunderna "tillbaka" på de vinster som görs på räntenettot om de väljer Nordea?

– Bra rådgivning till konkurrenskraftiga priser, en överblick av hela sin privatekonomi. För de flesta spelar det då ingen roll om man betalar någon tiondel mer eller mindre på räntan eftersom man kan tjäna betydligt mer på en bra rådgivning.

Swedbanks fokus ligger också på att utveckla affären och förbättra kundupplevelsen, ha de nöjdaste kunderna och bästa kunderbjudandet, enligt vd Michael Wolf.

– Ett realistiskt mål, som jag är övertygad om att vi kommer att nå, säger han.

Michael Wolf konstaterar att "utmaningen är stor och kommer att ta flera år av hängivet arbete".

Men vad betyder att förbättra kundupplevelsen konkret?

– Vi har valt att gå tillbaka till rötterna, vi vill vara en rådgivande bank för våra kunder. Vi tror mer på relationstillväxt än volymtillväxt, Vi pratar inte i första hand om produktlösningar längre, säger Michael Wolf.

Enligt Swedbanks vd Michael Wolf ingår nu i bankens ambition att bli en fullfjädrad rådgivare att i stigande ränteläge upplysa kunderna om att lämna transaktionskonton med låg ränta till sparkonton med högre.

Även SEB uppger att de strävar efter att bygga långvariga värdeskapande relationer med sina kunder.

Handelsbanken hamnar återigen på första plats av de svenska storbankerna när det gäller nöjda kunder, enligt analysinstitutet Svenskt Kvalitetsindex årliga undersökning.

Swedbank redovisar ett räntenetto för första kvartalet på 4,5 miljarder kronor, Nordea nästan 12 miljarder kronor och Handelsbanken 5,5 miljarder kronor.

SEB lämnar sin rapport i nästa vecka och marknaden spekulerar där i ett räntenetto på cirka 4,3 miljarder kronor.

0 . Per sida:

Andra har läst

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

EskBorg2
Foto:TT/DN

 Johan Esk: Nio av de tio som bildade juryn på DN hade samma namn. 10  4 tweets  6 rekommendationer  0 rekommendationer

 Hela listan. De 150 främsta svenska idrottarna. 1748  78 tweets  1667 rekommendationer  3 rekommendationer

 Tommy Engstrand om DN:s val: Oh ja, klart han är Sveriges bästa!

 Allvarligaste nätfelet på år. Obama har varnat för svar på cyberattacker. 14  2 tweets  12 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
DNsFyrverkeri500
Foto: Thomas Karlsson

 DN firar 150 år. Här är det stora jubileumsfyrverkeriet över Stockholm. 100  0 tweets  100 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: