Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Ny digital mattrend

Allt fler väljer att själva plocka ihop den matkasse de köper på nätet.
Allt fler väljer att själva plocka ihop den matkasse de köper på nätet. Foto: CHRISTINE OLSSON

För första gången är färdiga middagslösningar inte det populäraste alternativet på nätet – nu skapar kunderna sina egna inköpslistor när de handlar hos matbutikerna.

Det visar rapporten Digital Mathandel som presenteras i dag.

Matförsäljningen på nätet fortsätter att öka och en av fem personer handlar mat online.

– Det som har hänt nu är att självplocket har ökat. Folk som är vana att handla på nätet har lämnat den färdiga middagslösningen för att börja handla tre paket mjölk, två paket yoghurt och ett paket smör, säger Jonas Ogvall, vd för Svensk Digital Handel.

Ökningen kan bero på att konsumenterna blivit mer vana att handla på nätet, enligt den nya rapporten som gjorts av HUI Research på uppdrag av Svensk Digital Handel. Undersökningen baseras på en webbenkät med 1 199 personer.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.