Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Operatörer efterskänker sms-avgifter under insamling

Svenskarna skänker miljoner via sms till offren för katastrofen i Filippinerna. Efter det att medier noterat att detta samtidigt innebär avsevärda inkomster för teleoperatörerna har dessa nu beslutat att efterskänka intäkterna sms-gåvorna ger.

– Vi kommer att efterskänka våra intäkter och själva stå för våra kostnader, säger Adam Hasslert, maknadschef på betaltjänsten Wywallet, till TT.

Cirka 15 miljoner kronor har skänkts via sms efter katastrofen. Under den tiden har Wywallet — som ägs av operatörerna Telia Sonera, Tele 2, Telenor och 3 — haft intäkter på cirka 700.000 kronor på sms-gåvor till hjälporganisationer som hjälper offren i Filippinerna, pengar som nu alltså efterskänks.

Också efter katastrofen på Haiti 2010 efterskänktes operatörernas intäkter.

Beslutet att efterskänka pengarna kom sedan SvD.se på lördagen i en artikel skrivit att en inte oansenlig del av hjälporganisationernas gåvor från sms gick till att betala avgifter till Wywallet. Till tidningen sade då Hasslert först att Wywallet måste ha täckning för sina kostnader och han jämförde även med banker, som också tar ut avgifter för gåvor via kort.

Men den hållningen ändrades efter publiceringen.

Då har ni beslutat det i kväll?

– Ja, vi har beslutat det i kväll, svarar Hasslert.

Han säger också att bolaget hela tiden haft en bra rabatt till hjälporganisationerna, som betalat fem procent av gåvosumman per sms upp till ett visst belopp och att det därefter har varit en fallande procentsats.

Medieuppgifter om högre procenttal beror på att organisationernas kostnader för egna teknikleverantörer har räknats med, uppger Hasslert.

Han uppger också att den första tiden efter katastrofen gått åt till att säkerställa att systemet för sms-gåvorna fungerar och att pengarna verkligen når fram till de organisationer som gåvorna är ämnade för.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.