Ekonomi

Öresundsbron ger mångmiljardvinster

Öresundsbron har bidragit med så stora samhällsekonomiska vinster att motsvarande belopp skulle kunna finansiera ytterligare två–tre fasta förbindelser över sundet. Med färre gränshinder kan samhällsnyttan bli ännu större, hävdar Öresundskomiteen.

Sedan Öresundsbron öppnade har den, genom ökad pendling och lägre reskostnader, fram till i fjol skapat en samhällsekonomisk vinst på 78 miljarder svenska kronor på båda sidor av sundet, skriver samarbetsorganisationen i en rapport. Det kan jämföras med kostnaderna på drygt 30 miljarder för själva bron inklusive landanslutningar fram till invigningen 2000.

Den ekonomiska effekten av brons tillkomst beräknas till 6,5 miljarder kronor per år, men skulle enligt rapporten kunna öka till 7,7 miljarder om de tre största hindren för integration och rörlighet togs bort.

– Från ekonomisk synvinkel bör en lösning på dessa tre gränshinder ha högsta prioritet, säger Öresundskomiteens direktör Finn Lauritzen.

Allra störst tillväxtbroms är, enligt rapporten, att icke EU-medborgare i Sverige inte får arbeta i Danmark, de två följande att åtskilliga yrkeskvalifikationer inte erkänns i varandras länder och att krångliga socialförsäkringsregler försvårar arbete i båda länderna samtidigt.

Kommittén har ytterligare 21 olösta gränshinder på sin lista, exempelvis när det gäller A-kasseregler och möjligheter till praktik- och lärlingsjobb.

Ännu mer övergripande, och med en lista på sammanlagt 57 olösta gränshinder, arbetar nybildade Nordiska gränshinderrådet vars mål är att avvärja fem—tio gränshinder per år. Rådet består av en representant för varje nordiskt land inklusive Åland, Färöarna och Grönland.

– De flesta och mest svårlösta gränshindren uppträder givetvis där arbetspendlingen är som störst, säger Claes Håkansson, seniorrådgivare hos gränshinderrådet. Det gäller Öresundsregionen, utmed svensk-norska gränsen och i Tornedalen på svensk-finska gränsen.

Håkansson pekar på just frågan om yrkeskvalifikationer som en av krångligaste frågorna – jämte pensioner.

– Pensionerna rör ju inte enbart de 70.000 dagliga gränspendlarna utan alla som någon gång arbetat i ett nordiskt grannland, säger han.