Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Oslo förbjuder dieselbilar – när luften blir för dålig

Från och med tisdag blir det förbjudet att köra äldre dieselbilar på kommunala gator i Oslo när luftföroreningarna överskrider en viss nivå. Arkivbild.
Från och med tisdag blir det förbjudet att köra äldre dieselbilar på kommunala gator i Oslo när luftföroreningarna överskrider en viss nivå. Arkivbild. Foto: TT

Ska du köra en dieseldriven bil i Oslo? Då gäller det att i fortsättningen ha koll på kommunens informationssidor. Från och med tisdag blir det förbjudet att köra dieselbilar på kommunala gator när luftföroreningarna överskrider en viss nivå.

Norge tar ännu ett steg mot att avveckla bilar drivna med fossilt bränsle. Från och med tisdag är förbjudet att vissa dagar köra dieselbilar på Oslos gator.

Förbudet gäller då luften i den norska huvudstaden förväntas bli dålig under flera dagar.

I jämförelse med många andra storstäder har Oslo förhållandevis ren luft. Likväl vill myndigheterna nu bidra till att kortsiktigt underlätta för personer med till exempel astma-, allergi- och hjärtproblem.

Det norska luftforskningsinstitutet har också påpekat att utsläppen har långsiktigt negativa konsekvenser för alla människors hälsa.

Tillsvidare är det bara dieselbilar som omfattas av det nya förbudet. Det motiveras med att dessa släpper ut mer kvävedioxid jämfört med bensinbilar. Ökningen av dieselbilar anses som orsaken till att halterna av ämnet inte sjunker i Osloluften.

Norge brukar kallas världsmästare på elbil och andelen eldrivna fordon är större här än någon annanstans i världen. Samtidigt har antalet dieselbilar ökat den senaste tiden. I Osloområdet finns det 122.000 dieselbilar registrerade. Myndigheterna vill uppmuntra till att köra mer miljövänligt och har högt uppsatta mål.

– Vi siktar på att det 2025 inte ska säljas några nya bensin- och dieseldrivna bilar i Norge, sade Ola Elvestuen (Venstre), ordförande i Stortingets energi- och miljöutskott, i en DN-intervju i höstas.

Så nu gäller det för bilister att informera sig via Oslo kommuns hemsida om nivåerna anses så höga att man inte får köra sin dieselbil på kommunala gator. Det kostar 1.500 kronor i böter att bryta mot förbudet.

Kollektivtrafik, taxi och vissa varutransporter är undantagna liksom de flesta hybrider och bilar med handikapptillstånd samt utryckningsfordon och tunga fordon med Euro VI-klassning. Förbudet gäller inte på statliga vägar, som till exempel E6 och E18, som används av många svenska bilister.

Information kring förbudet finns på www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/

Rättelse 2017-01-16 16:39
I en tidigare text fanns en felaktig uppgift om vilka fordon som är undantagna från förbudet.
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.