Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Pang Da:s vd imponerad av Saab

Saabs i särklass viktigaste kund fick både provköra bilarna och titta när bandet drog i gång igen efter sju veckors stiltje. Kinesiska Pang Das vd Pang Qinghua gillade vad han såg. På onsdagen meddelade Pang Da att man köper 630 bilar till, förutom de 1 300 redan beställda.

– Jag tror inte att stormen är över. Tills alla godkännanden är klara kan vi inte sova. Mycket arbete återstår ännu, säger han.

Att det är kinesiska pengar som fått i gång fabriken på fredagen var tydligt på många sätt. Utanför fabriksporten vajade två kinesiska flaggor, bredvid en svensk och Saabflaggan. Victor Muller, åter i kritstreck efter förra veckans personalmöte när han iklädd munktröja bad personalen om ursäkt, hade ett svensk-kinesiskt märke på kavajslaget. Pang Qinghua, som betalat 30 miljoner euro i förskott för 1.300 bilar, hade ett likadant.

De båda direktörerna småpratade vid monteringslinan där det under fredagen rullade ut runt 100 bilar. På måndag ska takten upp i mer normala 220 per dag.

– Den bruna färgen är fin, sade Pang Qinghua.

Några frågor från journalisterna ville han inte svara på. Under presskonferensen strödde han lovord över Saab Automobile.

– Så här långt är jag mycket imponerad, sade han.

Och Pang Da behövde inte tänka länge efter fredagens studiebesök på Saabs fabrik i Trollhättan.

På onsdagen meddelade Pang Da att man köper 630 bilar till, förutom de 1.300 redan beställda. Den nya ordern är värd cirka 130 miljoner kronor. Enligt överenskommelsen Pang Da tidigare gjort med Spyker, som äger Saab, skulle kineserna ge besked om beställningen senast den 16 juni.

Leveransen av bilarna startar efter sommaren.

Längre fram tänker sig Pang Da ett samarbetsbolag med Saab och en kinesisk biltillverkare för att starta tillverkning av Saab i Kina.

– Då kommer 100.000, 200.000, 300.000 bilar inte att vara en dröm, säger Pang Qinghua.

Victor Muller, vis av tidigare spruckna prognoser, ger inte några säkra utfästelser.

– Vår Kinaplan är mycket mer modest än deras. Vi trodde tidigare på runt 1.200 sålda bilar i Kina i år. Det tror jag att vi kommer att slå. I övrigt är det för tidigt att göra några prognoser.

Det faktum att kinesiska myndigheter och flera andra parter ska godkänna att Pang Da köper in sig i Spyker gör affären komplicerad. Muller tror att processen i Kina tar två–tre månader.

Om saker och ting inte går som det ska säger han sig ha en plan B, utan att avslöja mer.

De anställda vet att de nu måste jobba längre dagar för att ta igen de runt 6.000 bilar som tappats under produktionsstoppet. I orderstocken finns 8.100 bilar, varav 1.600 av stadsjeepen 9–4 X som byggs i Mexiko.

Företaget och facket förhandlar om förkortad semester för att komma ikapp.

– Jag är rädd för att man ser det som att vi har haft semester, men så är det verkligen inte. Det är ingen semester att gå hemma och inte veta hur det ska bli. Med barnen i skolan och gubben på jobbet, säger Ritva Nikka som varit på Saab sedan 1985.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.