Ekonomi

Parterna möts på onsdagen – efter utökat varsel

På tur att stoppas – SL:s pendeltågstrafik i Stockholms län. I det utökade varslet finns även Krösatågen i södra Sverige med.
På tur att stoppas – SL:s pendeltågstrafik i Stockholms län. I det utökade varslet finns även Krösatågen i södra Sverige med. Foto: Vilhelm Stokstad / TT

Parterna i tågkonflikten, fackförbundet Seko och arbetsgivarorganisationen Almega, kommer att ses på nytt på onsdagen. Klockan 11 strålar de samman, utan medlarmedverkan.

På tisdagseftermiddagen kom beskedet om utökat strejkvarsel. Seko avser att från klockan 03 på midsommarfton ta ut alla medlemmar som arbetar inom pendeltågstrafiken i Stockholms län och på Krösatågen i södra Sverige i strejk. Krösatågen har basen i Jönköpings län men trafikerar även delar av grannlänen Kalmar, Kronoberg och Halland.

Är det ett steg framåt att ni ses på onsdagen?

– Vi får se vad som händer då, säger förbundets kommunikationschef Jonas Pettersson till DN sent på tisdagskvällen.

Tidigare på tisdagen sade Pettersson att det nya steget innebär ”en upptrappning”:

– Bollen ligger hos Almega och det här är ett sätt att öka trycket på dem.

Totalt omfattar det utökade varslet ungefär 700 medlemmar i Storstockholm och 140 i södra Sverige. Tillsammans med den personal som redan tagits ut i strejk på Öresundståg och Kustpilen (ungefär 280 respektive 140 medlemmar) blir det cirka 1.250 Sekomedlemmar. Därtill kommer att antal icke-anslutna som omfattas på grund av att det är total arbetsnedläggelse på de berörda verksamheterna.

Almega har tidigare uppgett för DN att man gärna ser att medlingsinstitutet kliver in i diskussionerna igen. Seko vill det också och på tisdagen mötte båda parter medlarna.

– Det är inte ett formellt medlarmnöte, de ville bara träffas för att uppdatera sig om läget, säger Jonas Pettersson.

Fackets krav är att tågoperatören Veolia ska gå med på ett tak för hur många produktionstimmar de timanställda får arbeta under ett år – totalt 40.000 timmar – samt att timanställning efter ett år ska omvandlas till tillsvidareanställning.

Almegas presschef David Wästberg kallar Sekos agerande ”jättemärkligt och oseriöst”.

– Samtidigt som de ska träffa medlarna klockan 14 lägger de ett varsel, det tyder på att man inte tar medlingen seriöst utan bara är konfliktorienterad. De har inte varit intresserade av förhandling sedan i söndags, säger Wästberg.

Enligt Seko ligger bollen hos Almega, eftersom arbetsgivarorganisationen ”gång på gång” avvisat Sekos förslag. David Wästberg håller inte med.

– Jag tycker inte det. Vi har bjudit in till nya förhandlingar och de har sagt nej. Men vi står uppenbarligen långt ifrån varandra, annars skulle vi inte ha en strejk.

SL säger att man inte har möjlighet att sätta in ersättningstrafik vid en arbetsmarknadskonflikt.

– När man är en extern part i konflikten ska man inte gå in och påverka den. Det är så reglerna ser ut. Men vi kommer givetvis att hålla våra resenärer informerade via alla våra kanaler, säger Lovisa Åbom, pressinformatör på SL.

Mikael Lindskog är kommunikationschef på Stockholmståg:

– Vi har inga kommentarer utan hänvisar till Almega, säger han.