Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Pendlingen som betalar sig bäst

Bostadspris och pendlingstid – de två är inte sällan ihopkopplade.

För den som vill ha relativt lågt bostadspris i Stockholms län och ändå tjäna på kort pendling är det klokt att satsa på Järfälla, Sundbyberg och Huddinge.

Källa: Svensk Mäklarstatistik. Grafik: Andreas Lundegård

Att pendla har sina nackdelar, men fördelen är oftast att det blir billigare att bo ju längre ut man kommer från centrala Stockholm.

Men ganska nära centrala Stockholm ligger kranskommunen Järfälla. Här var snittpriset för en bostadsrätt i fjol knappt 2,2 miljoner kronor. Innanför tullarna var snittpriset 4,8 miljoner, enligt Svensk Mäklarstatistik.

Hans Flink, marknadschef på Svensk Mäklarstatistik, tror att den som flyttar till Stockholm för att arbeta i innerstaden, men inte har råd att bo där, ställer sig följande fråga:

– Var ska jag bo givet att jag vill ha så kort pendlingstid som möjligt.

– Pendlingen innebär en uppoffring, en kompromiss, tillägger han.

Det är den frågan som Mäklarstatistik försöker besvara med sin mätning. En resa med kollektivtrafiken från Järfälla till centrala Stockholm tar 30 minuter. Det ger en sammanlagd restid på 60 minuter för den som arbetar i city, men bor i Järfälla.

Svensk Mäklarstatistik har tagit skillnaden i bostadspris mellan Järfälla och centrala Stockholm och dividerat det med antalet arbetsdagar per år och i tio år. På så sätt har de kommit fram till den ”besparing” per restimme som den gör som väljer att bo i Järfälla i stället för innanför tullarna. Och det är ingen liten summa: 1.219 kronor per restimme.

Att organisationen valt tio år är för att det är snittiden som man bor i en bostadsrätt.

Genom beräkningen vill Mäklarstatistik också visa att pendlingen har ett värde - och därmed en ”prislapp”.

Det ger vissa resultat som kan te sig märkliga. Snittpriserna i Järfälla och Ekerö är nästan lika – men ”besparingen” är dubbelt så stor för den som bor i Järfälla jämfört med för den som bor i Ekerö. Anledningen är att det tar dubbelt så lång tid för Ekeröborna att ta sig till centrala Stockholm, som för Järfällaborna. Därför hamnar Ekerö också på plats 23 på listan, mot Järfällas topposition.

Nu finns det givetvis invändningar mot beräkningen. Mäklarstatistik har inte tagit med biljettkostnaden. Det blir dock ganska lite. Ett SL-kort under elva månader och i tio år kanske lägger 80.000 kronor på bostadspriset i Järfälla. Då sjunker ”besparingen” per restimme med några kronor.

– De som bo innanför tullarna kanske också köper månadskort. Dessutom påverkar det ju inte rangordningen mellan kommunerna säger Hans Flink.

En annan sak är att mätningen utgår från ett antal punkter i varje kommun. Det är ett urval och naturligtvis finns det pendlare som kan märka av både kortare och längre restid än vad som framgår i Svensk Mäklarstatistiks mätning.

Men mätningen ger ändå en vink om var det kan vara optimalt att bo om man vill ha ner bostadspriset och ändå har kort restid. Kommuner som Järfälla, Sundbyberg och Huddinge kommer då i topp i listan.

– Sundbyberg och Järfälla är kanske något som folk underskattar, liksom Huddinge som kommer starkt, säger Hans Flink.

Järfälla och Sundbyberg har samma position på listan (1 respektive 2) som de hade för tre år sedan när Mäklarstatistik gjorde en liknande jämförelse. Den största ”uppryckningen” gjorde dock Nykvarn, som gått från 25:e plats till 4:e. Skälet är att den här gången har Hans Lind räknat med att människor i Nykvarn tar tåget, inte SL.

– I Nykvarn bor befolkningen nära tågstationen. Därför har de bara 90 minuters restid per dag, säger Flink.

– Medan Österåkerborna får längre restid och därför kan spara mindre per timme, tillägger han.

Frågan är hur rangordningen mellan de 25 kommunerna kommer att se ut om några år. Räknat i procent stiger bostadspriserna mer i kranskommunerna än i innerstaden. Men än så länge, i kronor räknat, stiger innerstaden mer.

– Men den dag det inte är så kommer restidsbesparingen bli mindre. Men just nu är det så att man vinner på att bo utanför och pendla in, säger Hans Flink.