Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

”Personalen ska servera kaffe och informera”

SJ:s problem med förseningar kommer inte att kunna lösas i brådrasket: ”Först blir det sämre innan det successivt blir väldigt mycket bättre”, säger Crister Fritzson som tillträder som vd idag, måndag.
SJ:s problem med förseningar kommer inte att kunna lösas i brådrasket: ”Först blir det sämre innan det successivt blir väldigt mycket bättre”, säger Crister Fritzson som tillträder som vd idag, måndag. Foto: Jonas Lindkvist
Barn ska inte slängas av tågen i fortsättningen, lovar SJ:s nya vd Crister Fritzson. Däremot står han fast vid beslutet att sluta sälja biljetter ombord på tågen, trots att kunderna missgynnas.

Statliga SJ har de senaste åren varit ett av Sveriges mest utskällda företag. Från i dag är Crister Fritzson ny vd med uppgift att ändra på det. Inför denna intervju väntar DN på honom vid den klassiska mötesplatsen på Stockholms central, den som vissa kallar spottkoppen och andra bögringen.

Exakt på minuten dyker han upp. Värre är det för resenärerna runt omkring. Ett omfattande signalfel har försenat ankomster och avgångar denna förmiddag. Informationstavlan i den stora vänthallen är full med ändringar av tider och spår. Förseningar som fackförbundet Seko häromåret uppskattade att de kostade samhället mångmiljardbelopp.

Hur ska SJ bli bättre på att hålla tiderna?

– Vi arbetar hela tiden med de områden vi kan påverka, men framöver måste vi öka samverkan inom branschen eftersom alla operatörer kör på samma spår, säger Crister Fritzson.

Han vill se mer av det han kallar standardiseringar i branschen och tar ett exempel från förra veckan, då en så kallad strömavtagare på ett SJ-lok fastnade i en kontakt och rev ner en ledning utanför Köping som stoppade trafiken.

– Vi håller på att investera i autoreleaser som gör att strömavtagaren släpper under ett kort tag och då river inte loken med sig kontaktledningen. Det är en standard som vi tycker alla operatörer ska investera i och sådana frågor kommer jag att driva, säger Crister Fritzson.

SJ framhåller att punktligheten ökat senaste året. Många har dock fortfarande kaoset för några vintrar sedan i minnet. Kombinationen mycket snö och många år av eftersatt underhåll av tåg och järnväg var förödande. Nu har regeringen beslutat om extra tillskott och järnvägen ska rustas upp, vilket leder till störningar under byggtiden.

– Därför blir det först sämre innan det successivt blir väldigt mycket bättre, säger Crister Fritzson.

Flera gånger under intervjun återkommer han till att SJ:s förändringar görs för att kunderna ska få bättre service. Crister Fritzson betonar att med bättre ledarskap vet de anställda vilka mål och strategier SJ har och kan ta fler egna beslut, utan att först stämma av med en chef.

Mot bakgrund av kundernas betydelse kan det tyckas motsägelsefullt att det från och med onsdag inte längre går att köpa biljetter på tågen.

– Det är bara en liten andel som köper biljett ombord och det finns massor med andra ställen att köpa på; nätet, via telefon, i resecenter, automater på perrongen och i mobilen, säger Crister Fritzson.

Han anser att biljettförsäljningen tar för mycket av personalens tid ombord.

– Vi vill att de fokuserar på att informera kunderna, servera kaffe och se till att de har det trevligt.

Men Konsumentverket anser att beslutet kan strida mot lagen när det gäller funktionsnedsattas rättigheter. Borde ni inte vänta tills det är klarlagt?

– Vi får vänta tills svaret kommer från Konsumentverket och värdera det.

Vid några tillfällen de senaste åren har ensamma, minderåriga tvingats av tågen för att de saknat giltiga biljetter. Kommer du fortsätta kasta av barn av tåget?

– Absolut inte. Det är helt oacceptabelt att kasta av barn. Det är emot alla grundläggande värderingar vi har.

Varför händer det ändå?

– Det ska inte hända. Vi har 5 000 anställda och vad jag vet har man arbetat hårt med att få ut den informationen. I dag tror jag att alla verkligen känner till att barn aldrig ska kastas av tåg.

Ska träffa tusen personer på företaget

Namn: Crister Fritzson

Ålder: 51 år.

Familj: gift, tre barn och hund.

Bor: Järfälla.

Utbildad ekonom och marknadsförare som arbetat inom telekomindustrin. Var tidigare vd för nätoperatören Teracom, som bland annat sköter SVT:s och Sveriges Radios sändningar.

Intressen: Skärgården, joggar.

Årslönen från SJ blir 3,9 miljoner kronor.

Fritzson om…

...vad han ska göra sin första tid på SJ:

– Jag ska inom en ganska kort tid träffa uppåt tusen personer så jag kan förstå verksamheten ordentligt.

...hur han reser till jobbet:

– Jag tar pendeltåget. Jag vill röra mig bland resenärer som också är våra kunder.

...SJ ska börja köra tåg utomlands:

– Det får vi se. Vi kör till Oslo och Köpenhamn i dag, men kommer företag från kontinenten och konkurrerar så måste vi kanske försvara våra volymer. Först ska vi fixa kundservicen här hemma.