Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Personlig reklam på nätet skrämmer bort kunder

Personlig epostreklam gör mer skada än nytta, visar en studie vid ett universitet i USA.

Alla med en mejladress vet hur de ser ut. Reklammejlen med ett personligt tilltal. "Grattis Andreas, du har fått ett unikt erbjudande."

Och vi vet i vilken av mejlprogrammets korgar de breven brukar hamna.

Så varför fortsätter företag skicka reklam på detta sätt? Den frågan får inget svar, utan fördjupas snarare av studien vid Temple University Fox School of Business.

I studien skickades 10 miljoner mejl med personliga reklambudskap till 600.000 mottagare för att se hur bra den marknadsföringsformen är. Slutsatsen: inte den bästa.

95 procent av mottagarna reagerade negativt på meddelandena, övriga var som bäst "neutralt" inställda.

Faktum är att det är bättre att skicka opersonlig reklam, något som går stick i stäv med vedertagna säljstrategier. Professorn bakom studien tror att anledningen står att finna i nätets särskilda miljö, där oron för intrång i den personliga integriteten är starkare än känslan av personligt tilltal.

– I en värld där phising, identitetsstölder och kreditkortsbedrägerier är vanliga, är många kunder försiktiga med e-mejl, och särskilt mejl med en personlig hälsning, säger professor Sunil Wattal.

Det finns ett undantag där företag kan skicka personliga meddelanden utan att väcka den tilltänkta kundens vrede: om kunden tidigare handlat från företaget.

Dessa personer reagerade varken positivt eller negativt på reklammeddelanden, medan personer som inte känt till företaget var mest benägna att slänga eller till och med avsäga sig liknande meddelanden.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.