Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Pilotlösa flygplan undersöks av Boeing

Pilotlösa plan ny framtidsvision. Arkivbild.
Pilotlösa plan ny framtidsvision. Arkivbild. Other: Cliff Owen

När världen håller på att vänja sig vid förarlösa bilar kommer nästa logiska steg i transportsektorn: pilotlösa flygplan. Att låta passagerarplanen flyga sig själva skulle enligt schweiziska banken UBS kunna både höja säkerheten och medföra ”betydande ekonomiska fördelar” för flygbolagen. Det skriver Financial Times nätupplaga.

Enligt UBS analys skulle världens alla flygbolag kunna spara över 35 miljarder dollar, motsvarande 285 miljarder kronor, med hjälp av pilotlösa plan.

Förutom insparade löner finns enligt banken ytterligare fördelar såsom lägre försäkringskostnader och lägre bränslekostnader.

Amerikanska Boeing har redan meddelat att det undersöker den nya tekniken och bolagets vice vd sade i förra månaden att den ”grundläggande byggstenarna i tekniken uppenbart är tillgängliga”. Kommersiella flygplan startar och landar redan med hjälp av datorer ombord, och även andra funktioner sköts av datorer.

Enligt UBS skulle ett första steg kunna vara att minska antalet piloter i cockpit till en, som kompletteras av en andrepilot på marken.

Det finns dock stötestenar för utvecklingen. UBS varnar för att resenärernas önskningar är en svår barriär. I en undersökning med 8.000 svarande uppgav hela 54 procent att de inte vill flyga pilotlöst, medan bara 17 procent var sugna på att testa.

En tröst för flygbolagen kan möjligen vara att yngre resenärer är mer positiva: i åldersgruppen 18-30 år är 30 procent redo att gå ombord på ett plan utan kapten.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.