Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Priset för en halv minuts reklamfilm i Super Bowl: 50 miljoner kronor

02:18. Båda lagens supportrar hoppas på vinst när New England Patriots möter Atlanta Falcons i årets Super Bowl. Matchen börjar 00:30 svensk tid.

På söndag är det dags för den årliga finalen i amerikansk fotboll, Super Bowl. Förhandsspekulationerna handlar förstås om vilket lag som kommer att vinna. Men hur inslagen i reklampauserna kommer att tas emot är en annan het fråga.

Finalen i amerikansk fotboll är årets största sport- och tv-händelse i USA. Över 100 miljoner tittare väntas följa Super Bowl på söndag mellan New England Patriots och Atlanta Falcons i Houston, Texas. Vid sidan om idrottshändelsen väcker reklamen under sändningen i tv-kanalen Fox stor uppmärksamhet.

Storbolagen står i kö för att betala motsvarande cirka 50 miljoner kronor för en halv minuts reklamfilm. Priset för årets reklam är dubbelt så högt som 2010, enligt tidskriften Forbes.

Bland årets många annonsörer finns exempelvis fordonstillverkaren Mercedes, bryggeriet Budweiser, elektronikjätten Intel och godistillverkaren Mars.

Företagen som satsar och reklambolagen bakom filmerna har ägnat många månader för att slipa fram årets bästa alternativ just för Super Bowl-finalen. Samtidigt har kraven ökat för att lyckas på olika sociala medier för att få spridning av sitt budskap både före och efter finalen, konstaterar tidskriften Forbes.

Foto: Curtis Compton AP
Lady Gaga kastar matchbollen. Foto: Curtis Compton/AP

Företagen kallar också in många kända namn för att få bra spridning. Billtillverkaren Mercedes har låtit de ansedda filmbröderna Coen göra reklamfilmen. Där anspelas på filmen Easy Rider från 1969 och en av huvudrollsinnehavaren i filmen, Peter Fonda, är även med i reklaminslaget.

Intel har anlitat en av spelarna i finalen, Tom Brady i New England Patriots, i sin reklam.

Reklamen kan också användas för att lansera nya produkter vilket tv-spelsbolaget Nintendo satsar på. De marknadsför den nya spelkonsolen Switch i sin reklamfilm. Konsolen ska lanseras i mars, enligt nyhetsbyrån Finwire.

Speciellt för i år är också att reklammakarna och bolagen har att ta hänsyn till den stora uppmärksamheten kring USA:s nya president Donald Trump.

– De flesta chefer vet inte hur de ska förhålla sig till Donald Trump. De vill inte ses som att de är för eller emot Trump, säger Timothy Calkins, professor i reklam, till nyhetsbyrån Bloomberg.

I pausunderhållningen ska artisten Lady Gaga uppträda och den delen är sponsrad av dryckesjätten Pepsi.

Rättelse 2017-02-06 09:20
I en tidigare version av artikeln angavs att Henry Fonda spelade huvudrollen i Easy Rider. Rätt namn ska vara Peter Fonda.
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.