Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Prispressen tvingar Onoff kasta in handduken

Onoff har tryckt på off-knappen, konkurrensen mellan hemelektronikkedjorna blev för hård.
Onoff har tryckt på off-knappen, konkurrensen mellan hemelektronikkedjorna blev för hård. Foto: Fredrik Sandberg
Hemelektronikkedjan Onoff kastar in handduken och lämnade på måndagen in en konkursansökan till Attunda Tingsrätt. Orsaken är hård konkurrens, prispress och svag lönsamhet.

"Flera kostnadsrationaliseringsprogram har genomförts samtidigt som förhandlingar har förts med ett antal olika intressenter om att sälja eller fusionera företaget. Förhandlingarna har varit långt gångna, men har dessvärre inte lett till någon slutlig affär", skriver Onoff i ett pressmeddelande.

Onoff bildades 1982 och har i dag 67 butiker i Sverige, sex i Estland samt en butik i Finland.

"Det är väldigt tråkigt för alla som jobbar på Onoff, men även för leverantörer och kunder. Det är vår förhoppning att de förhandlingar vi har fört under våren kommer att leda till att åtminstone delar av Onoff drivs vidare", säger Sten Schröder, styrelseordförande och delägare, i en kommentar.

– Det har uppstått en extrem konkurrenssituation mellan Media Markt och Elgiganten. Det har blivit ett priskrig med enorm prispress, lövtunna marginaler och pressad lönsamhet i hela branschen. I den situationen har vi inte orkat med helt enkelt, säger bolagets ordförande Sten Schröder till TT.

Schröder säger att hemelektronikmarknaden har präglats av hård konkurrens med prispress och svag lönsamhet under lång tid men under våren hårdnade marknadsvillkoren ytterligare.

– Onoff ägs av två privatpersoner som inte längre har den finansiella styrkan att driva bolaget vidare i den här enormt hårda marknadssituationen, säger han.

Vad som händer med bolaget framöver är upp till konkursförvaltaren, men Sten Schröder hoppas att några av de intressenter som Onoff har förhandlat med tar över ett antal butiker.

Enligt Sten Schröder är Danske Bank största fordringsägaren i Onoff. Men banken kan gå skadeslös ur konkursen, enligt uppgift.

– Vi har goda förhoppningar om att få tillbaka precis alla våra pengar, säger Carlos Cancino, pressansvarig på Danske Bank.

Kan du säga varför ni ser det så?

– Inte utan att gå in på sådant som är belagt med banksekretess, svarar han.

Onoff

1971 började Onoffs grundare Hans Westin sälja stereoprodukter i liten skala.

1973 började verksamheten, med namnet Telecall, drivas på heltid i en hyrd lokal i Åkersberga norr om Stockholm.

1976 öppnades den första riktiga butiken i Åkersberga.

1982 skapades Onoff. Antalet butiker var sju och omsättningen 95 miljoner kronor.

Under 1980-talet lanserade Onoff stormarknadsidén i hemelektronik.

1989 utvidgades sortimentet med data- och telefoniprodukter och andra kedjor köptes.

På 1990-talet köptes fler kedjor och Onoff etablerade sig i Estland.

2001 öppnades tre butiker i Helsingfors i Finland.

2005 var koncernens omsättning cirka 3,9 miljarder kronor.

Den 11 juli 2011 lämnar Onoff – med 67 butiker i Sverige, sex i Estland samt en i Finland och med drygt 1.000 anställda – in sin konkursansökan.

Källa: Onoff (TT)

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.