Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

PTS överväger lag mot ”fulsälj” över telefon

Klagomålen mot ”fulsälj”, ett annat namn på otillbörlig marknadsföring över telefon, rakar i höjden. Branschöverenskommelserna verkar inte räcka till och nu överväger Post- och telestyrelsen (PTS) lagstiftning.

Klagomålen mot påträngande och vilseledande försäljare som kränger telefonabonnemang, inte minst till äldre människor, har varit ett problem länge och de ökade kraftigt under förra året. 2013 registrerades 202 klagomål och förra året hade siffran stigit till 285. Det är det överlägset vanligaste klagomålet i årssammanställningen från PTS för 2015, och det är en handfull bolag, okända för de flesta, som dragit på sig flest anmälningar.

PTS har arbetat för en strängare lagstiftning på EU-nivå, men myndigheten flaggar nu för nationell lagstiftning.

– Den här typen av beteenden har ju i många år toppat klagomålsstatistiken hos oss och vi har länge jobbat med Konsumentverket och Telekområdgivarna för att komma till rätta med det. Nu undersöker vi om det finns utrymme för skärpt lagstiftning på nationell nivå och vi kommer att ta kontakt med näringsdepartementet, säger Anna Wikström, chef för enheten för konsumenträttigheter på PTS till TT.

– Det är ju helt oacceptabelt, inte minst eftersom de här försäljarna riktar in sig mot äldre, fortsätter hon.

Enligt den handlingsplan, eller branschpraxis, som PTS utformade tillsammans med Konsumentverket, Telekområdgivarna och de stora operatörerna förra året ska försäljarna bland annat ta hänsyn till bristande språkkunskaper eller ålder hos den uppringde. Säljaren ska också tydligt informera om priser och bindningstider.

På andra plats i klagomålsstatistiken kommer ärenden om oönskade uppringningar, på tredje plats avbrott i telefonnäten.

Få bolag i topp

Flest klagomål om fulsälj (otillbörlig marknadsföring) är riktade mot företagen Swedefonet, 4One Group, 0700 Ltd och Devicom.

Gemensamt för samtliga är att de inte är medlemmar hos branschorganisationen Telekområdgivarna. Mindre än 1 procent av klagomålen riktas mot företag som är medlemmar.

Telefonförsäljning faller under marknadsföringslagen och därmed Konsumentverkets tillsyn. PTS utarbetade dock tillsammans med de största nätägande operatörerna, Konsumentverket och Telekområdgivarna förra året en handlingsplan för att motverka oetiska försäljningsmetoder i telekombranschen.

Källa: PTS

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.