Ekonomi

Rådgivarnas nya pensionsbluffar

Foto: Fredrik Sandberg / TT

Bluffakturor och försök att ta över kundernas bank-id. Nu varnar Pensionsmyndigheten för nya sätt att lura sparare i premiepensionssystemet. Flera fall har anmälts.

Rådgivare som vill hjälpa sparare med deras premiepension har tidigare varit i blåsväder för att ha använt aggressiv marknadsföring. Flera ärenden har granskats och kritiserats av Konsumentverket. Pensionsmyndigheten har nu upptäckt flera nya fall med försök att lura sparare i premiepensionssystemet, eller PPM som det brukar kallas i folkmun.

– Det har varit lite mer extrema ärenden och det är oroväckande. Vi har skickat ärenden vidare till Konsumentverket och Finansinspektionen, säger Monica Petersson, pensionsexpert på Pensionsmyndigheten.

I det ena fallet handlar det om att kunder har fått fakturor för något som kallas Lilla pensionsportföljen. Fakturan är på 799 kronor men paketet ska enligt Pensionsmyndigheten innehålla en katalog över de fonder som finns i premiepensionssystemet samt en blankett för att byta fonder. Bägge sakerna kan beställas kostnadsfritt hos myndigheten.

– Företaget har beställt detta i kundens namn och vi har skickat det och nu väntas de betala 799 kronor för något som är helt gratis, konstaterar Monica Petersson.

I det andra fallet handlar det om ett förvaltningsbolag som vill få tillgång till kundernas mobila bank-id. För att kunna göra fondbyten hos Pensionsmyndigheten via nätet krävs det att sparare loggar in med elektroniskt id.

Enligt Monica Petersson har bolagen använt argumentet att börsen håller på att rasa för att få dem att köpa tjänsten. Hon varnar för att lämna ut sitt mobila bank-id kan innebära att man bryter mot avtalet mot den som gett ut det mobila bank-id.

– Vi får också in samtal att det varit aggressiv försäljning och att folk har blivit illa bemött. Det blir ganska otrevliga samtal, menar Monica Petersson.

På Konsumentverket har man fått information om de nya knepen från rådgivningsbolag men de har inte hunnit granska de uppgifterna.

– Men vi har sett en ökning av klagomål på sådana här tjänster under sommaren och hösten, säger Maria Wackerfeldt, jurist på Konsumentverket.

Foto: Sven-Erik Sjöberg

Myndigheten tittar nu på två andra fall där sparare har reagerat på marknadsföringen av tjänsterna. I det ena fallet handlar det om Advisor fondförvaltning som bland annat granskas för att försäljarna anses ha använt hotfulla argument och att bindningstiden på avtalen varit så lång som fem år.

Det andra ärendet rör bolaget Svensk pensionstjänst. Även här handlar det om att kunderna upplevt marknadsföringen som aggressiv samt att mottagare fått fakturor utan att de godkänts.

Efter en lagändring förra året krävs det skriftlig bekräftelse från kunderna för att ett avtal om sådana här tjänster ska gälla.


Foto: Fredrik Sandberg/TT

Pensionsmyndigheten menar att betala för rådgivning i premiepensionen sällan lönar sig. Förra året tog förvaltningsföretagen ut avgifter som i genomsnitt är 126 procent högre än genomsnittsfondens och 483 procent dyrare än statliga förvalet AP7 Såfa, menar myndigheten.

Cirka 700 000 svenskar beräknas anlita rådgivningsbolag.

Efter att premiepensionssystemet infördes i början av 2000-talet kom det snabbt upp flera aktörer som mot en årlig avgift erbjöd sig att sköta premiepensionen åt människor.

När bolagen gjorde fondbytena åt sparare blev följden massfondbyten vilket fick kritik från flera håll. Det ledde till att Pensionsmyndigheten ändrade reglerna så att spararen måste använda elektroniskt id för att kunna göra fondbyten.

DN har sökt ansvariga på Advisor och Svensk Pensionstjänst för en kommentar.

Porträttbild i text: Pensionsmyndigheten

Fakta. Så fungerar premiepensionen

PPM utgör en mindre del av den statliga pensionen. Spararna kan välja vilka fonder som kapitalet ska placeras i.

Den som inte gör något aktivt val får sitt kapital placerat i en statlig fond som sköts av Sjunde AP-fonden.

Systemet kallades från början PPM efter myndigheten som var ansvarig för administrationen som tagits över av Pensionsmyndigheten.

Kritiken mot PPM-rådgivare:

  1. Hotfull marknadsföring.
  2. Fakturor trots att inget avtal ingåtts.
  3. Oskäliga avtalsvillkor.
Fördjupning. Pensionssparande